Slår alarm om nettsvindel

Så mange som 280 000 nordmenn kan ha blitt lurt, ifølge Klarna.

ADVARER: Klarna advarer om at sommeren er høysesong for nettsvindel. Foto: Klarna
ADVARER: Klarna advarer om at sommeren er høysesong for nettsvindel. Foto: Klarna Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Så mange som 280 000 nordmenn kan ha blitt lurt av en falsk nettbutikk det siste året, skriver Klarna i en pressemelding torsdag.

Nå går Klarnas norgessjef, Geir Østby, ut med en kraftig advarsel:

- Volumet av bedragerier har gått markant ned hos oss de siste tre årene - med hele 81 prosent. Dette er typisk rapportering om misbruk av Klarnas merkenavn av falske nettbutikker, ved phishingangrep per SMS, e-post og lignende. Allikevel er det fremdeles altfor mange nordmenn som blir svindlet, sier han i en uttalelse.

Ifølge Klarnas egne svindelundersøkelse oppgir åtte prosent av nordmenn som har handlet på nett at de har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av de siste tolv månedene.

Den tilsvarende andelen i fjor var ni prosent. Det betyr at rundt 280 000 nordmenn over 18 år kan ha opplevd dette det siste året, skriver Klarna.

Videre oppgis det at en falsk nettbutikk gjerne lurer kunden til å kjøpe produkter eller tjenester som ikke eksisterer, eller som er noe helt annet enn det nettbutikken annonserer.

«1 av 10 nordmenn som har handlet på nett har i løpet av det siste året opplevd ikke å ha mottatt produktet/billettene eller tjenesten de har kjøpt på nett. Ytterligere 12 prosent har opplevd å få et produkt kjøpt på nett som ikke virket slik det skulle, eller var ødelagt.»

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.