Shipping-kaos:

Slår alarm om skremmende utvikling

Plutselig skjøt tallene i lufta. Nå er både analytikere og forsikringsselskaper bekymret.

IKKE UNIKT: Containerskipet «MSC Zoe» mistet flere hundre containere over bord under en storm i Nordsjøen i 2019. Den dramatiske hendelsen er langt fra unik, viser ferske tall. Foto: Robin Utrecht / ABACAPRESS.COM / NTB
IKKE UNIKT: Containerskipet «MSC Zoe» mistet flere hundre containere over bord under en storm i Nordsjøen i 2019. Den dramatiske hendelsen er langt fra unik, viser ferske tall. Foto: Robin Utrecht / ABACAPRESS.COM / NTB Vis mer
Publisert

Et nært utrolig sammenfall av hendelser har skapt en global fraktkrise, som nå har fått alarmen til å gå for internasjonal handel. For som Børsen tidligere har omtalt har en «perfekt storm» ført til at store deler av verdenshandelen er nede i knestående.

Store produsenter og varehandelen selv har slått alarm om at julehandelen kan bli preget av varemangel og forsinkelser, mens importører allerede sliter med å få tak i alt fra sykler og databrikker til olje og jernmalm.

Mye av dette knyttes til et sprengt shippingmarked, som står overfor enorme mannskapsutfordringer som følge av coronakrisa og internasjonale restriksjoner.

På toppen av det kommer nå rapporter om at flere tusen containere har endt på havet, som følge av overlessede containerskip som møter tøff sjø.

Ifølge bransjeorganisasjonen World Shipping Council har det i snitt gått tapt nær 1400 containere til havs hvert år siden 2008, melder Reuters. Rundt årsskiftet skjøt tallet til værs. I løpet av bare tre måneder i starten av 2021 skal minst 3500 containere ha gått tapt i Stillehavet.

TIL SJØS: Det ble satt inn en stor innsats for å finne og berge mange av containerene som endte på havet da «MSC Zoe» forliste i 2019. Foto: Remko de Waal / ANP / AFP / NTB
TIL SJØS: Det ble satt inn en stor innsats for å finne og berge mange av containerene som endte på havet da «MSC Zoe» forliste i 2019. Foto: Remko de Waal / ANP / AFP / NTB Vis mer

- Press

Tallet kan imidlertid være langt høyere, da det ikke finnes noe krav om å registrere tapte containere, ifølge den danske bransjeavisa Ingeniøren.

- Hele nettverket og mannskapet er presset som følge av voldsom etterspørsel og etterdønninger fra corona. Alle skip som kan seile er til sjøs nå, sier direktør i analysehuset Sea-Intelligence, Alan Murphy, ifølge avisa.

Ifølge Ekstra Bladet advarer samtidig forsikringsselskaper, skipsverft og sikkerhetseksperter om at retningslinjene for lasting av containerskip ikke har fulgt utviklingen i skipsstørrelser og lossingen av containere - som i dag kan lastes på hverandre i ni lag.

- Operatørene sikrer lasten etter standarder som ikke tar høyde for de stadig større skipene, sier David Tozer, tidligere leder av containeravdelingen ved Lloyd's Register, ifølge avisa.

GRUNNSTØTT: Flere skip står bom fast i en av verdens viktigste kanaler. Grunnen er et grunnstøtt konteinerskip. Video: Julianne Cona / Nicolas Vivan. Vis mer

- Containere som river seg løs utgjør en alvorlig fare for mannskapet til sjøs. Ute på havet utgjør de også en fare for skipstrafikken. Når vi snakker om tusenvis av tapte containere, så snakker vi også om et miljøproblem vi er nødt til å ta på alvor, sier Øssur Hilduberg, etterforskningsleder ved Den Maritime Havarikommisjon, til Ingeniøren.

Hilduberg trekker fram containerskipet «MSC Zoe», som fikk skylt over 300 containere til sjøs da det forliste på vei fra Bremerhaven i Tyskland i januar 2019. I ettertid kom nederlandske forskere fram til at minst 24 millioner biter med plast ble skyldt i land etter forliset, noe som utløste en massiv opprydningsaksjon.

- Kollaps

I desember 2020 mistet skipet «One Apus» nær 2000 containere i sjøen, da det kom ut for en storm utenfor Hawaii.

Ifølge en rapport fra forsikringsselskapet Allianz er tapet av containere til sjøs det verste på sju år. Selskapet viser til en tapsanalyse som så på seks tilfeller i Stillehavet mellom november 2020 og mars 2021, med en oppsiktsvekkende konklusjon:

«Alle containertapene skjedde i grov sjø og når fartøyene holdt en vestlig kurs på vei fra Asia til USA».

- Problemer som spiller inn kan være kollaps som følge av feildeklarering av vekten på last, i en periode hvor fraktratene har økt, sier sikkerhetsanalytiker Nitin Chopra i Allianz.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

- Alt er ute

Tapet av containere hjelper på ingen måte på situasjonen, for en ekstremt hardt presset bransje.

- Stort sett alt som kan seile er enten ute på havet, eller ligger fast i ulike havner rundt omkring i verden, sier senioranalytiker Eirik Melle i Danske Bank til Børsen.

Selv om han ikke er kjent med de oppsiktsvekkende tallene, er ikke Melle overrasket over at mange containere forsvinner.

- Det er klart at når alt som kan seile seiler, covidutfordringene fortsetter, reiserestriksjoner sørger for at det er vanskelig å bytte mannskap og man ser et voldsomt press på kapasiteten, så er det sikkert også slitne mannskaper om bord disse skipene. Det er ikke rart at de kjenner på et ekstra press når det er så bonanza i markedet, sier Melle.

IKKE FØRSTE GANG: Også i mars i år var det store utfordringer for containerskip flere steder i verden. Bildet viser flere containerskip som venter på å legge til kai utenfor San Francisco i USA i vår. Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP
IKKE FØRSTE GANG: Også i mars i år var det store utfordringer for containerskip flere steder i verden. Bildet viser flere containerskip som venter på å legge til kai utenfor San Francisco i USA i vår. Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP Vis mer

- Har ikke snudd

Den viktigste årsaken til at verden nå står overfor en fraktkrise av voldsomme proporsjoner, er en voldsom vekst i etterspørselen i USA, mener analytikeren.

- Det har vart over lang tid. Mange trodde det kom til å snu da samfunnet begynte å åpne opp igjen, men det har ikke snudd så fort som man trodde, fortsetter Melle.

Han peker på at coronaviruset fortsatt ikke har sluppet taket, noe som har gitt betydelige utfordringer for shippingbransjen.

- På toppen av det kommer mangelen på containere og delvis nedstengte havner flere steder som følge av smitteutbrudd, sier han.

FORSINKELSER: Ved Yantian-havna i byen Shenzhen gikk den gjennomsnittlige ventetiden på å legge til havn fra 12 timer til 16 dager i sommer. Foto: Imagine China/REX / Shutterstock editorial / NTB
FORSINKELSER: Ved Yantian-havna i byen Shenzhen gikk den gjennomsnittlige ventetiden på å legge til havn fra 12 timer til 16 dager i sommer. Foto: Imagine China/REX / Shutterstock editorial / NTB Vis mer

Mens fraktproblemene byr på en kritisk situasjon for store deler av næringslivet verden over, opplever rederiene en bonanza av de sjeldne - med fraktpriser som har skutt i været.

- Rederiene sier at dette vil være et sterkt marked, i hvert fall ut året. Jeg tenker vi kan anta at det vil vare godt inn i 2022. Det store spørsmålet er hvor lenge problemene vil vedvare, for på tilbudssiden får man ingen nevneverdig drahjelp før i 2023.

En vedvarende høy etterspørsel fra USA og betydelige problemer med containerbalansen, sørger for problemer som også forplanter seg til Europa.

For å se betydelig bedring må etterspørselen fra amerikanske forbrukere først falle betydelig, mener Danske Bank-analytikeren.

- Det ta lang tid før ny kapasitet kommer inn i markedet på tilbudssiden. En nedgang i etterspørsel i USA er det desidert viktigste for å dra dette i riktig retning. Men det er vanskelig å si når det kan skje, siden mye avhenger av coronaviruset.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer