Coronapandemien var en kraftig brems for verdensøkonomien, men det var likevel ikke alle som merket det på bunnlinja.
Selskaper i dagligvaresektoren har den siste tida lagt fram enormt gode resultater for 2021.
I begynnelsen av april la Norgesgruppen fram et årsresultat som viste et overskudd på småpene 3,9 milliarder kroner for 2021, noe som gir eierne et utbytte på over en milliard kroner.
Orkla, som er leverandør av merkevarer til dagligvarehandelen, hadde et overskudd på fem milliarder i 2021, noe som ga aksjonærene 3,1 milliarder i utbytte.
Og tidligere denne uka kom årstallene fra Reitan AS, som blant annet eier Reitan Retail, som drifter Rema 1000, Narvesen, samt flere andre kioskkjeder.
Også der kunne eierne koste på seg et stort glis. Årsresultatet i selskapet økte nemlig fra 4,9 milliarder kroner i 2020 til 5,6 milliarder kroner i 2021.
Raste mot «matvarebaronene»
De gode resultatene kommer en vår der de store aktørene i dagligvarebransjen har varslet at det blir høyere priser som følge av høy inflasjon og økte råvarekostnader, både som følge av krigen i Ukraina, men også ettervirkninger etter pandemien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger