Slik blir nye Norwegian

- Blir et betydelig mer redusert selskap enn det Norwegian vi kjenner, mener flyekspert.

Publisert

- Dette er intet mindre enn en historisk dag, sa Norwegian-sjef Jacob Schram innledningsvis under dagens pressekonferanse, før han videre rettet en enorm takk til alle medvirkende aktører.

- Vi har fått en ny «Norwegian Day». Vi er langt bedre rustet finansielt og strategisk nå med tanke på å fortsette etter coronakrisen. Samtidig som vi strekker armene i været og jubler, ligger det hardt arbeid foran oss.

De risikerte konkurs. 16 timer seinere ser Norwegian omsider lyset i horisonten. Gjennom langdryge forhandlinger klarte selskapet å bringe både obligasjonseierne, leasingselskapene og aksjonærer om bord.

Kriseplanen er godkjent. Dermed tilfredsstiller flygiganten statens krav om å få tilgang på lånegarantien på inntil 2,7 milliarder kroner.

- Ekstreme krav

Selv om konsernledelsen nå har kommet seg gjennom en kritisk fase, er det ingen tvil om at Norwegian vil preges av situasjonen i lang tid framover.

Konsernsjef Jacob Scram forteller at «nye» Norwegian ikke vil ha full operasjon før i 2022. Før coronapandemien inntraff, hadde selskapet om lag 11 000 ansatte og en flyflåte på rundt 160 fly. Nå opereres det med sju fly i drift og rundt 200 ansatte på jobb.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer