Pilotstreiken:

Slik rammes reisebyråene

SAS-streiken skaper problemer også for reisebyråene, som har chartret fly hos selskapet. Mange tusen kunder er rammet hos de største operatørene.

I EN TYNN TRÅD: Sommerferien, til for eksempel Kreta i Hellas, kan henge i en tynn tråd for mange, etter at SAS-pilotene gikk ut i streik mandag. Foto: Halvard Alvik / NTB
I EN TYNN TRÅD: Sommerferien, til for eksempel Kreta i Hellas, kan henge i en tynn tråd for mange, etter at SAS-pilotene gikk ut i streik mandag. Foto: Halvard Alvik / NTB Vis mer
Publisert

Hos Apollos kundesenter er det mange som bekymrede kunder som lurer på hva som skjer med deres reise, forteller kommunikasjonssjef Beatriz Rivera til Dagbladet.

Reiseoperatøren har chartret en rekke SAS-fly som skal frakte nordmenn både ut på tur og hjem i sommer.

- Så er det dessverre sånn at vi foreløpig ikke vet så mye, sier Rivera.

Foreløpig ikke oversikt

Mandag ble to av selskapets reiser kansellert, og totalt er det til og med fredag 22 flyreiser- 11 ut av Norge og 11 hjem igjen - som potensielt kan bli berørt.

- Vi vet ikke hvor mange av flyene som berøres av streiken enda, så den informasjonen venter vi på, sier Rivera.

De fleste flygingene er planlagt fredag.

- Vi kontakter kundene som blir berørt så fort vi vet noe som helst om noen av våre fly, forteller kommunikasjonssjefen.

KONSERNSJEFEN I HARNISK: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs om pilotstreiken i SAS. Video: Dagbladet TV Vis mer

Mange tusen reisende

Sjef for Ving i Norge, Marie-Anne Zachrisson forteller Dagbladet at også de blir rammet av streiken.

- Denne uka har vi 17 tur/retur reiser med SAS, så om streiken fortsetter vil dette ramme totalt litt over 2000 av våre passasjerer. I tillegg har vi pakkereiser med SAS - som vil ramme rundt 300 reisende, sier hun.

- Vi er oppe i nesten 2500 berørte kunder bare denne uka om streiken vedvarer, sier Zachrisson.

STREIK: På Gardermoen var det mange reisende som fikk sommerferien spolert mandag ettermiddag, da det ble klart at selskapets piloter går ut i streik. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
STREIK: På Gardermoen var det mange reisende som fikk sommerferien spolert mandag ettermiddag, da det ble klart at selskapets piloter går ut i streik. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer

Hun sier at de per nå har lite informasjon, og viser til at streiken nylig er iverksatt.

- Vi vil komme med informasjon så fort vi har noe. De som blir berørt av streiken vil få en sms av oss.

Ingen strandsatt

Hun påpeker videre at det også er mange som befinner seg på et reisemål og som skal reise tilbake til Norge med SAS.

- Vi må forsøke å finne løsninger. Ingen blir strandsatt, men det kan ta tid før vi klarer å få dem hjem. Tryggheten i pakkereiser er at vi har en plikt i å få hjem alle reisende, sier Ving-sjefen.

- Kan det tenkes at noen ikke får reist på ferie denne uka, dersom streiken fortsetter?

- Ja, svarer Zachrisson, som legger til:

- Blir det ingen ferie, altså blir reisen kansellert, vil man hos Ving få alle pengene tilbake innen sju dager.

STREIK: Idris Azizi, fra Tønsberg, betalte over 60.000 kroner for å fly ned familien på fem til Kreta. Plutselig ble flyet kansellert. Reporter: Øystein Andersen Vis mer

Vil få beskjed

Hos reisebyrået Ticket ble det sendt ut e-post til alle kunder som har booket med SAS med en gang streiken var et faktum. Der var beskjeden at Ticket vil ta kontakt med de som er rammet, forteller markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen.

- Det gjør vi for tre dager av gangen i første omgang.

Selskapet har stengt tre butikker, som nå bare jobber med å ta kontakt med rammede kunder.

- De gjør nå ingenting annet, og håndterer dette i rekkefølgen kundene skal reise, sier hun.

Ticket opererer med mange flyselskap, og forsøker å booke kundene sine om til andre steder.

- Men det er begrenset hvor mye som finnes, egentlig, sier Wolff Andersen.

- Vi får av gårde de vil klarer å få av gårde, og hjelper kunder som er utsatt i denne situasjonen. De er ikke overlatt til seg selv, legger hun til.

ANSVAR: Leder i norske SAS-flygeres forening mener ansvaret ligger på andre siden av bordet. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen, Børsen Vis mer

TUI mindre rammet

TUI blir i mindre grad rammet av SAS-streiken, opplyser kommunikasjonssjef Nora Aspengren i reiseselskapet.

- Vi har ingen charterflyginger med SAS, men noen få rutefly-bookinger, som går med SAS. Det er rundt 20 bookinger om dagen de neste dagene, og her forsøker vi å finne løsninger, sier Aspengren til Dagbladet.

Hun forteller at de kontakter de reisende i kronologisk rekkefølge etter hvem som skal reise først.

- Her handler det om å finne alternative avganger, for de fleste vil reise. Men finner man ingen reise og noe blir kansellert, får man pengene tilbake, sier kommunikasjonssjefen.

Hun sier det er vanskelig å forklare konkret hva det skyldes, men forteller at selskapet har en oppgang i antall bestillinger så langt denne uka, sammenliknet med forrige uke.

- Om det skyldes streiken er vanskelig å si, men vi ser en vekst på 12 prosent sammenliknet med forrige uke, og vi tror at streiken kan være en påvirkende faktor, sier Aspengren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer