Ved en lockout vil ambulanseflyene i Norge, som drives av Babcock, bli stående på bakken. 20 av Babcocks 25 teknikere vil rammes. Hvis partene, NHO og Norsk flyteknikerorganisasjon (NFO), ikke kommer til enighet, vil lockouten tre i kraft fra natt til søndag.
Det medfører at alle flyteknikere som ikke allerede er i streik, nektes å gå på jobb. Målet er å tvinge NFO tilbake til forhandlingsbordet - fordi de ifølge NHO «ikke rikker seg det grann».
Luftambulansetjenesten HF går derfor i dialog med eksterne aktører torsdag, som del av en beredskapsplan.
- Vi har flere kommersielle aktører som kan bistå ved behov. Det er snakk om flyselskap som driver luftambulanse på kommersiell basis, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell, til Børsen.
- Omfanget gjenstår å se
Selskapene det er snakk om å inngå samarbeid med, om en lockout blir iverksatt, omfatter i første omgang søsterselskapet Babcock Sverige, danske Smuuthcare og norske AirWing.
Disse ble også tatt i bruk under den såkalte luftambulansekrisen i forbindelse med operatørbyttet i 2019, da det ble klart at Babcock skulle ta over som driver av luftambulanseflyene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger