De kjente strekkodene har nemlig møtt sterk konkurranse fra den yngre og mer vitale QR-koden, de informasjonsfylte rutene som man skanner med mobiltelefonen for å innhente informasjon.
Strekkodens pipelyd når et produkt skannes, høres omtrent seks milliarder ganger per dag over hele verden. Beregninger viser at det selges rundt 70 000 varer hvert sekund.
Strekkoden og pipelyden er blitt så integrert i handleopplevelsen at det er lett å glemme hvor mye teknologien revolusjonerte detaljhandelen. Kodene økte hastigheten enormt når varene skulle registreres ved kassaapparatene.
Forhandlerne fikk også et svært godt verktøy for å spore produktene og holde oversikt over varelagrene.
- Strekkoden identifiserer ikke bare et produkt, men gir fagfolk i butikker tilgang til andre funksjoner, forklarer Laurence Vallana. Hun leder France de SES-Imagotag, et selskap som spesialiserer seg på elektronisk merking.
Historisk tyggegummi-pakke
Strekkoder ble opprinnelig patentert av Norman Joseph Woodland og Bernard Silver i USA i 1952, men det var ikke før nesten 20 år senere, i 1971, at den amerikanske ingeniøren George Laurer tok teknologien videre med tanke for kommersialisering.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger