Forbrukertillitsindeksen:

Snudd på hodet: - En tydelig knekk

Etter mange måneder med historisk høye nivåer, stuper nå forbrukertilliten i Norge.

STUPER: Flere vaksinerte og signaler om lysere utsikter for coronasituasjonen i 2021 førte med seg økende tro på norsk økonomi. Men et kraftig hopp i smittetall og nye nedstengninger fører til at forbrukertilliten stuper rett før jul. Foto: Heiko Junge / NTB
STUPER: Flere vaksinerte og signaler om lysere utsikter for coronasituasjonen i 2021 førte med seg økende tro på norsk økonomi. Men et kraftig hopp i smittetall og nye nedstengninger fører til at forbrukertilliten stuper rett før jul. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Da coronakrisa slo inn over Norge falt nordmenns tro på egen og landets økonomi som en stein.

Den verdensomspennende krisa rammet umiddelbart globale finansmarkeder og sendte også Opinions forbrukertillitsindeks (CCI) til historiske bunnivåer gjennom store deler av fjoråret.

Det ble derfor trukket fram som en skikkelig gladnyhet da CCI for desember i fjor viste grønne tall for første gang i 2020. Det tydet på en voldsom snuoperasjon, etter det som hadde vært et historisk dystert år.

- Markant tilbake

Den gode trenden fortsatte inn i det nye året, og i store deler av 2021 har indeksen ligget på et historisk høyt nivå.

Fram til nå.

For ferske tall som ble lagt fram av Opinion fredag viser nemlig at CCI-målingen for november er den svakeste som er sett på ett år.

- Alle de fire indikatorene som ligger til grunn for hovedindeksen CCI går markant tilbake i november, og sterkest er tilbakegangen for indikatoren knyttet til landets økonomi om tolv måneder, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

Nordmenns vurdering av egen økonomi nå, sammenliknet med for ett år siden, og troen på egen økonomi om tolv måneder, sammenliknet med i dag, får seg også en tydelig knekk i denne målingen.

- Så skal det legges til at gjennomsnittet for de tolv foregående månedene er minus 4,0 poeng, at CCI i november er 3,1 poeng høyere enn for ett år siden, og at den ligger 3,5 poeng over gjennomsnittet av de tolv målingene i 2020.

- Oppsiktsvekkende

Han viser til at det har vært flere kraftige utslag i CCI siden coronapandemien ble erklært i mars 2020 og Norge ble stilt overfor en økonomisk unntakstilstand.

- Vi opplevde at forbrukertilliten falt til et historisk bunnivå i april 2020, for så å stige til en historisk høy toppnotering i juli i år, sier Høidahl.

Han viser til at nordmenn de siste månedene har vist en økende optimisme på vegne av egen og norsk økonomi. Dette har skjedd i takt med lettelser i smitteverntiltakene og en gradvis gjenåpning av samfunnet.

- Samtidig har økende smitte og innleggelsestallene nasjonalt og internasjonalt den seinere tiden vist at nye inngripende tiltak og restriksjoner fortsatt kan forstyrre denne trenden, og sette både egen og norsk økonomi på prøve igjen. Vi synes CCI-fallet i november er oppsiktsvekkende, men leser det som en reaksjon på den utviklingen vi har fanget opp de siste ukene.

Målingen tar heller ikke høyde for den nye coronavarianten som nå er oppdaget sør i Afrika. Eksperter i Storbritannia har beskrevet den nye varianten som «den verste som har blitt oppdaget til nå», og Storbritannia har nå innført reiserestriksjoner for Sør-Afrika og fem andre land i Afrika, ifølge Sky News.

Virusfrykten herjer fredag også på aksjemarkedet. Startskuddet gikk i Asia der de toneangivende børsene stengte i kraftig minus. Fredag hadde uroen også spredt seg til Europa og Oslo Børs som stupte ned 3,35 prosent fra start.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer