Strenge reiserestriksjoner har sendt luftfartsbransjen inn i sin dypeste krise noensinne. Men i skyggen av pandemien er det samtidig etablert ikke mindre enn 132 nye flyselskaper på verdensbasis.
Tallet overstiger med solid margin antall flyselskaper som har gått konkurs eller blitt avviklet i samme periode. Samtidig har en lang rekke større statseide flyselskap måttet lene seg på store krisepakker med statlige lån og garantiordninger.
- Det høres naturstridig ut at det etableres så mange nye selskap under en pandemikrise?
- Ja, det er jo den umiddelbare tanken. «Hvorfor skal du investere i et flyselskap når alt tilsynelatende går fryktelig dårlig?» Men dette finnes det gode forklaringer på, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen.
Lavpris i vekst
Et gjennomgående trekk for de 132 nye flyselskapene som ifølge konsulentbyrået Cirium har blitt etablert fra januar 2020 til utgangen av november 2021, er at de satser på lavprismarkedet for ferie- og fritidsreiser, skriver Finans.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger