Flere storannonsører har den siste tida lagt press på Facebook som en del av en protest mot mengden hatprat på nettstedene.
Blant de over 400 selskapene som foreløpig har besluttet å stanse all annonsering på Facebook, er store selskaper som Coca-Cola og Starbucks, samt danske Lego.
Nå har norske Bergans besluttet å gjøre det samme. Det opplyser selskapet om i en pressemelding.
Stopper all annonsering
- I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen i pressemeldingen.
I samme melding skriver selskapet at de støtter Stop Hate for Profit-kampanjen i påvente av at Facebook og Instagram viser vilje til endring og tar ansvar for å hindre spredning av desinformasjon og hatefulle ytringer.
Facebook har fått kritikk fordi de har latt være å fjerne innlegg som ellers bryter med retningslinjene, med henvisning til at de har offentlig interesse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger