Widerøe-oppkjøpet:

- Sterkt uenig

Fredag går Norwegian hardt ut mot Konkurransetilsynet etter de fikk nei til Widerøe-kjøpet.

KJØPSNEKT: Tidligere i år ble det klart at Norwegian ønsket å kjøpe opp Widerøe. Konkurransetilsynet sier nei. Foto: Lise Åserud / NTB
KJØPSNEKT: Tidligere i år ble det klart at Norwegian ønsket å kjøpe opp Widerøe. Konkurransetilsynet sier nei. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I midten av november sa Konkurransetilsynet nei til Norwegians kjøp av den mindre konkurrenten Widerøe.

Fredag var siste frist for at Norwegian skulle kunne foreslå avhjelpende tiltak overfor Konkurransetilsynet i saken. Først 3. januar kommer tilsynets endelige vedtak om hvorvidt kjøpet kan godkjennes.

I et ferskt tilsvar går Norwegians advokater hardt ut mot Konkurransetilsynet.

- Overrasket og skuffet

Advokatene i firmaet Bahr forsvarer innledningsvis Norwegians kjøp av Widerøe. De mener blant annet at kjøpet vil styrke konkurransen i flymarkedet innenriks, og at kundene kan vente seg lavere billettpriser. De peker også på at SAS får styrket sin konkurranseposisjon som følge av at flygiganten Air France-KLM kom inn som ny storeier tidligere i høst.

Så går de hardt ut mot Konkurransetilsynet. Norwegian hevder at tilsynet har gått i en såkalt «bekreftelsesfelle», der de alene forsøker å finne argumenter for at et oppkjøp svekker konkurransen.

- Norwegian og Widerøe er sterkt uenig i tilsynets konklusjon og vurderinger på en rekke områder og peker på at oppkjøpet vil gi et bedre og mer helhetlig tilbud for alle norske passasjerer, skriver de i en pressemelding fredag.

- Selskapet er også svært overrasket og skuffet over at store mengder dokumentasjon lagt frem for Konkurransetilsynet ikke er blitt hensyntatt.

- En reell risiko

Konkurransetilsynet har på sin side stått solid på sitt om at konkurransen vil bli truet dersom kjøpet blir godkjent.

- Vi ser at det er reell risiko for at konkurransen i markedet kan bli svekket på en måte som fører til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer, sa konkurransedirektør Tina Søreide tidligere i høst.

Også SAS har pekt på at konkurransen vil minske vesentlig når antallet aktører på kortbanenettet går fra tre til to.

Det var 6. juli i år at Norwegian annonserte at de kjøper Widerøe for 1,125 kroner. Den 11. august sendte de inn en søknad til Konkurransetilsynet for å få oppkjøpet godkjent.

17. november ble det imidlertid klart at Konkurransetilsynet ønsker å forby oppkjøpet med mindre Norwegian foreslår det som kalles avhjelpende tiltak.