Stoppet puppe-stunt

I februar postet Adidas en sports-BH-reklame med et bildegalleri av 25 par med pupper. Nå har kampanjen blitt tatt ned i Storbritannia.

REKLAME: Adidas valgte å reklamere for sin nye sports-BH-kolleksjon i februar med et galleri av 25 nakne par med kvinnebryster. Foto: Adidas/Twitter
REKLAME: Adidas valgte å reklamere for sin nye sports-BH-kolleksjon i februar med et galleri av 25 nakne par med kvinnebryster. Foto: Adidas/Twitter Vis mer
Publisert

I februar valgte Adidas å reklamere for sin nye kolleksjon med sports-BH-er ved å poste et bilde av 25 par med pupper på Twitter, i alle former og fasonger. Bildet ble også brukt i to reklameplakater i Storbritannia.

På bildet til kampanjen ble det ikke vist en eneste sports-BH, noe som har skapt sterke reaksjoner.

Nå har kampanjen blitt gjort ulovlig i Storbritannia for å vise eksplisitt nakenhet. Det skriver BBC News.

Det britiske medietilsynet, The Advertising Standards Agency (ASA), begrunner avgjørelsen med at reklamen kan framstå som støtende.

Står for budskapet

En talsperson for Adidas UK sier til BBC at de fortsatt står stolt bak budskapet i kampanjen.

Sportsmerket tvitret bildet i en Twitter-melding med slagordet #SupportisEverything, eller «støtte er alt», i februar.

- Vi tror på at kvinners bryster i alle former og fasonger fortjener støtte og komfort. Derfor har vår nye sports-BH 43 forskjellige modeller, så alle kan finne en som passer for dem, skriver Adidas i Twitter-meldingen.

På de to reklameplakatene, som viste bilde av 64 par med kvinnelige bryster, sto det: «Grunnen til at vi ikke bare lagde én ny sports-BH».

Vil unngå krenkelser

Advertising Standards Agency opplyser at de mottok 24 klager på at reklamens bruk av nakenhet objektiverte kvinner ved å seksualisere dem og «redusere dem til kroppsdeler».

Andre hadde kontaktet dem for å spørre om reklameplakatene var passende for å være utstilt på steder der barn befinner seg.

ASA sier i begrunnelsen for avgjørelsen at de ikke syntes at kvinnene ble portrettert på en seksualiserende eller objektiviserende måte av kvinnekroppen.

De mener imidlertid at Twitter-meldingen kan bli oppfattet som eksplisitt nakenhet og de krever at det kommer målretninger for å unngå at noen føler seg krenket.

Videre bestemte de også at plakatene ikke var egnet for å være på steder der barn kan se dem.

Adidas UK sier i en uttalelse at bildene var ment å «reflektere over og å feire forskjellige former og størrelser, illustrere mangfold og demonstrere hvorfor skreddersydde støtte-BH-er var viktige», ifølge BBC.

De opplyser videre at bildene ble beskåret for å beskytte identiteten til modellene og at alle modellene som ble vist hadde meldt seg frivillig til å være med i annonsen for å støtte budskapet.

REKLAMEVIDEO: Den russiske sjakkstjerna, Sergej Karjakin delte nylig en video som promoterer hans nye sponsor. Video: Rødt Kort. Vis mer

Nakenhet på Twitter

Twitter har også uttalt at kampanjen har blitt rapportert av noen brukere, men at den ikke var i strid med Twitters retningslinjer.

For det var ikke uten grunn at Adidas valgte å publisere en slik kampanje på Twitter, framfor på et annet sosialt meide.

Twitter er det eneste sosiale mediet som tillater nakenhet, med forbehold. På Facebook og Instagram er det nemlig forbudt å vise nakenhet.

Twitter har imidlertid klare retningslinjer på det som blir kategorisert som «vokseninnhold». Dersom nakenhet blir publisert i et innlegg, kommer det ofte opp en advarsel om «sensitivt innhold», med mindre bildet er merket som kunst, medisin- og helserelatert eller for undervisning, ifølge nettstedet Entrepreneur.

Kampanjen har likevel mottatt ulike reaksjoner i kommentarfeltet. Noen mener at det er unødvendig å vise de bare brystene når det er en kampanje om en sports-BH, mens andre hyller Adidas for å vise naturlige kropper.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer