Store problemer for Telenor

«Et av de største bruddene på lang tid» skaper store utfordringer for Telenor-kunder.

Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Telegiganten Telenor har på ingen måte hatt noen god inngang til helgen.

Fredag ettermiddag kunne selskapet melde om store telefonutfordringer. Feilen rammet kunder med 4G, som skal ha opplevd problemer med å ringe å motta anrop.

Kort tid etterpå måtte Telenor konstatere flere nye problemer.

- Parallelt med at denne feilen oppstod, har to situasjoner inntruffet i Vestland. Det er ingen sammenheng mellom de tre feilene, sier Magnus Line, informasjonssjef i Telenor, til Børsen.

- Vi har et sjøkabelbrudd utenfor Måløy. Vi er i ferd med å skjøte kabelen. Konsekvensen av feilen er relativt begrenset. Den tredje feilen gjelder kabelbrudd i et vann ved Voss.

Kollega Bjørn Amundsen, som er Telenors dekningsdirektør, går imidlertid lenger i sin beskrivelse av problemene.

- Dette er et av de største bruddene vi har hatt på lang tid, sier Amundsen til NRK.

- Det ene er ganske stort. Trolig har vi et brudd i Lønavatnet utenfor Voss, og flere basestasjoner er slått ut.

Disse er rammet

Minst syv kommuner på Vestlandet er rammet av dekningsbruddet. Problemene rammer både mobil- og bredbåndskunder i Stranda, Kinn, Voss, Bremanger, Stad, Stryn og Gloppen, ifølge Telenor.

- Vi beklager overfor alle våre berørte kunder, fortsetter Line overfor Børsen.

Den første feilen som oppsto fredag ettermiddag førte til store telefonutfordringer for Telenor-kunder. Feilen rammet kunder med 4G, som skal ha problemer med å ringe å motta anrop.

- Telenor har i dag hatt problemer med 4G tale, og noen kunder har opplevd at anrop feiler. Vi iverksatte tiltak umiddelbart og taletrafikken fungerer nå som normalt. Telenor fortsetter å overvåke trafikken for å sikre stabilitet, sier Line til Børsen ved 15.30-tida fredag.

- Vi beklager ulempene feilsituasjonen medfører.

- Jobber for fullt

Telenor har foreløpig ikke oversikt over hvor mange kunder som er rammet.

- Våre teknikere jobber for fullt. Vi beklager de ulempene det her får for kundene, uttalte Line tidligere fredag ettermiddag.

- Hvor lang tid vil det ta før problemet er løst?

- Det er litt vanskelig å anslå. Vi jobber for fullt med å få kartlagt og analysert hva som er feil. Vi forsøker ulike tiltak for feilretting fortløpende.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer