Flykrisa:

Striden fortsetter: - Tidenes krise

106 flyteknikere er nå i streik. Fredag kommer 39 ny til. Løsningen er ikke i sikte.

STREIK: Fredag vil til sammen 145 flyteknikere streike. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
STREIK: Fredag vil til sammen 145 flyteknikere streike. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flyplasser over hele Europa melder om passasjerkaos grunnet bemanningskrise. Samtidig startet flyteknikernes streik lørdag morgen. 31 la da ned jobben, og fikk følge av 75 kolleger mandag morgen. De er tilknyttet SAS, Norwegian og Widerøe.

Mandag kveld melder Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) at de vil ta ut nye 39 flyteknikere i streik fredag. Det bekrefter leder for NFO, Jan Skogseth, til TV 2.

- Minstelønnen er på 451 447. Vi krever en minstelønnsøkning på et minstelønnsnivå med en elektriker. Vi synes ikke dette er urimelig, sier han til kanalen.

Børsen har forsøkt å få ham i tale hele mandagen, uten hell.

Det er tydelig stor avstand mellom NFO og arbeidsgiverforeningen NHO Luftfart. NFO krever 60 kroner mer i timen, en anslått lønnsvekst på 17-18 prosent. Administrerende direktør i NHO, Torbjørn Lothe, anslo at flyteknikernes krav ville tilsvare 117 000 kroner ekstra i året.

Gjennomsnittslønna ligger på 783 000 kroner inkludert tillegg, ifølge Lothe. Flyteknikerne krever altså en årslønn på rundt 90 000 kroner. Det gjorde Lothe klart at var «helt ekstreme krav».

Stillestående

Mandag kveld, før NFO varslet at nye flyteknikere tas ut i streik fredag, var konflikten stillestående.

- Det er ikke noe nytt å meddele. 106 flyteknikere er tatt ut i streik, og de er fordelt over det ganske land. Oslo, Torp, Stavanger, Bergen, Florø, Trondhem, Bodø og Tromsø, sier Lothe til Børsen mandag kveld.

Han kan ikke uttale seg om konflikten utover at partene har gått hver til sitt, og at det er status.

- Vi anmoder flyteknikerne om å realitetsorientere kravene sine, fra 60 kroner ekstra i timen til nærmere det andre grupper har fått. Det er noen spilleregler som sier hvordan man skal legge rammer for oppgjøret, det såkalte frontfaget, og det er det denne gruppa også må forholde seg til. De kan ikke forlange et generelt tillegg på 17-18 prosent.

Frontfaget landet i år på en lønnsvekst på 3,7 prosent. Kravet til flyteknikerne er derfor milevis unna.

- Hvor fort blir denne situasjonen kritisk?

- For hver dag som går vil det akkummulere problemer. Det dukker opp tekniske problemer som ikke blir håndtert, eller som blir seinere håndtert enn de pleier. Dermed gir det en stor risiko for uregelmessigheter, sier Lothe.

VANSKELIG: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan bli vanskelig å være passasjer ved flere streiker i sommer. Vis mer

- Tidenes krise

Flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, sa til Børsen tidligere mandag at det virker som om partene har etterlatt seg lite rom til å forhandle.

- Det er en situasjon hvor den ene parten har kommet med noen helt tydelige krav. Basert på andre forhandlinger og andre grupper så er kravene fra NFO noe som ligger langt, langt utenfor frontfagene, sa han.

- Flyselskapene er i tidenes krise. Denne sommeren ser ikke ut til å bli så bra som flyselskapene hadde håpet. I det korte bildet så kan vinteren 2022 2023 blir ganske tøff. Luftfarta er langt fra friskmeldt ennå, og det må partene ha klart for seg.

Tre og en halv time på overtid natt til tirsdag ble det klart at det ikke ble streik blant bakkemannskaper ved flyplassene.

- Vi er fornøyd med å ha kommet i havn etter en krevende mekling, med god bistand fra mekleren. Nå har vi kommet til en løsning som gir medlemmene våre et lønnsløft som vi håper de kan gi sin tilslutning til, sa forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) sendte mandag ut en pressemelding for å vise sin støtte til flyarbeidere over hele Europa. Der kom de også med en oppfordring til passasjerene, i ramsalt kritikk mot flyselskapene.

«ETF ber passasjer om å ikke skylde på de ansatte for katastrofene på flyplassene, kansellerte flygninger, lange køer, lenger ventetid på innsjekk og mistet bagasje eller forsinkelser forårsaket av tiår med selskapenes grådighet, og fjerningen av anstendige jobber i sektoren», skriver de.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer