Superyachtene skaper reaksjoner

Coronapandemien skal være én av grunnene til at flere personer ønsker å kjøpe seg store luksusyachter.

LUKSUS: Etter en lang tid med restriksjoner velger nå milliardærer å kjøpe seg flotte luksusbåter. Foto: Shutterstock
LUKSUS: Etter en lang tid med restriksjoner velger nå milliardærer å kjøpe seg flotte luksusbåter. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

Etterspørsel av luksusyachter har nådd nye høyder. Med tanke på voksende miljøbevissthet og iøynefallende framvisninger av bærekraft, er det kanskje overraskende at flere og flere ønsker å skaffe seg store, luksuriøse båter. Men, delvis på grunn av coronapandemien, har yacht-industrien vokst kraftig.

Antall fartøyer under bygging eller i bestilling over hele verden har slått ny rekord. Ifølge tall avslørt i den siste utgaven av Boat Internationals Global Order Book, er det planlagt å bygge mer enn 1200 superyachter - en økning på 25 prosent fra i fjor, skriver The Guardian.

- Markedet har aldri vært så travelt, sier yachtselger Will Christie til avisa.

LUKSUS: Realitysuksessen «Below Deck» har etter alt å dømme byttet ut paradisøyene i Middelhavet til fordel for norske fjorder og fjell.Foto: Privat Vis mer

- Vil ha frihet

- Jeg har vært i bransjen i over 20 år. Mange sier de setter pris på sikkerheten ved å være på en yacht under pandemien. Men det er også fordi folk med nok penger tidligere har vært for opptatt på kontoret til å rettferdiggjøre kjøpet, men de kan jo i disse dager jobbe hvor som helst, sier Christie.

- Alle vil bare ha frihet, og personer med ultrahøy inntekt har råd til det. Evnen til å rømme hvor som helst er veldig attraktiv i dagens klima, legger han til.

Likevel er det flere personer som er kritiske til den voksende populariteten til yachtene. Kritikere peker blant annet på den uforholdsmessige miljøskaden bak det hele.

- Enten det er dette eller private jetfly eller reiser til verdensrommet. De stikker bare to fingre opp til resten av samfunnet. Det er dekadent. De er ikke komfortable med å akseptere det kollektive ansvaret for planetens skjebne, sier Peter Newell, professor i internasjonale relasjoner ved Sussex University, til The Guardian.

Den økonomiske antropologen Richard Wiik mener den voksende interessen for yachter er en del av et mønster av overforbruk.

- Selvfølgelig, hvis du legger sammen hver superyacht, er det bare en snert av den totale drivhusgassproduksjonen. Men det er symbolsk - og den globale innvirkningen av de over 2000 milliardærene på planeten er svært betydelig, sier Wiik.

KJEMPEBESLAG: Italiensk finanspoliti stopper en seil-yacht og gjør enorme beslag den 8. juni 2021. VIDEO: AP REPORTER: Vegard Krüger / Dagbladet Vis mer

183 meter lang båt

Blant de 1200 luksusyachtene som er bestilt eller under konstruksjon, vil 27 av de være mer enn 100 meter lange, kommer det fram i Global Order Book. Millionskipet «Rev Ocean», som bygges av den norske milliardæren Kjell Inge Røkke, vil måle 183 meter, og er dermed verdens største.

Kjell Inge Røkkes millionprosjekt, «Rev Ocean» skal både være en kombinasjon av en luksusyacht og et forskningsskip. Tidligere i år kunne imidlertid Dagens Næringsliv (DN) dele at båtprosjektet var forsinket.

Sjefen for Rev Ocean, Nina Jensen, fortalte da at skipet lå langt bak skjema. Det skyldtes både tekniske utfordringer og problemer knyttet til vekten av yachten.

- Jeg tror uten tvil at både Røkke, jeg og resten av teamet er ekstremt frustrert, irritert, deprimert - egentlig hele følelsesregisteret - fordi vi er utålmodige med å komme oss ut på sjøen, sa Jensen til DN.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer