Krever gigantkjøp stanset

Svartelistet: - Skandale

Norges milliardkjøp av nye tog må stanses som følge av leverandørens bånd til Israel, krever SV.

GIANTKJØP: Statseide Norske tog har en kontrakt på 20 milliarder kroner med Alstom. Selskapet er svartelistet av FN på grunn av virksomhet i de israelske bosettingene på Vestbredden. Alstom bestrider dette, og har bedt om å bli fjernet fra lista. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
GIANTKJØP: Statseide Norske tog har en kontrakt på 20 milliarder kroner med Alstom. Selskapet er svartelistet av FN på grunn av virksomhet i de israelske bosettingene på Vestbredden. Alstom bestrider dette, og har bedt om å bli fjernet fra lista. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg har nesten ikke ord for hvor flaut og pinlig dette er, sier SVs Mona Fagerås.

Hun snakker om gigantkontrakten som statseide Norske tog kunngjorde for to år siden - om tidenes største anskaffelse i norsk jernbanehistorie:

  • Neste år skal Alstom-konsernet levere 30 lokaltog til nær 4 milliarder kroner. De skal trafikkere Østfoldbanen.
  • Kontrakten gir Alstom opsjon på ytterligere 170 tog. Samlet verdi er over 20 milliarder kroner.
  • Opsjonen er allerede delvis utløst ved at det for et år siden ble inngått kontrakt på leveranse av ytterligere 25 lokaltog.
ILLUSTRASJON: Fart, linjer og nordlys - slik fremstilles historiens største norske togkjøp på Norske togs hjemmesider. Illustrasjon: Norske tog / Alstom
ILLUSTRASJON: Fart, linjer og nordlys - slik fremstilles historiens største norske togkjøp på Norske togs hjemmesider. Illustrasjon: Norske tog / Alstom Vis mer

- Problemet er at Alstom har virksomhet i Israel og av den grunn er svartelistet av FN, sier Fagerås. Hun er transportpolitisk talsperson i SV.

Dagbladet presiserer at svartelistingen er knyttet til virksomhet i de israelske bosettingene på Vestbredden.

- Norge må derfor sette strek for ytterligere togkjøp fra det franske multinasjonale selskapet, krever Fagerås.

NON STOP: En dame hørte på musikk og fikk dermed ikke med seg toget som kom mot henne. Vis mer

Bestrider svartelisting

Administrerende direktør Carl Åge Bjørgan i Alstom Norge & Island bekrefter overfor Dagbladet at selskapet har aktiviteter i Israel. Han understreker de ikke lenger har aktivitet i omstridte områder eller er involvert i prosjektet som førte til svartelisting.

- Derfor har Alstom bedt om å bli fjernet fra FNs liste, sier han.

Hele tilsvaret fra Alstom kan du lese lenger ned i saken.

Togkjøpet utløste krasse reaksjoner allerede i 2022. Det kunne Børsen fortelle dagen etter at kontrakten ble signert.

Kjøpet ble slaktet av LO, Rødt og SV, som alle viste til at Alstom er svartelistet av FN på grunn av selskapets virksomheter i de israelske bosettingene på Vestbredden. Det strider mot folkeretten, har sikkerhetsrådet slått fast.

Kritisk kobling

Fagerås mener at sakens realiteter ikke endres av at prosjektet i omstridte områder er avsluttet. Hun legger til grunn at Alstom fortsatt har aktiviteter i regionen.

- Israels pågående krigføring mot palestinerne viser med all tydelighet at FN handlet rett da de svartelistet Alstom. Norge må komme seg ut av denne kontrakten, sier Fagerås til Børsen.

I en henvendelse til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) spør hun hvordan Norge kan sette strek for togkjøpet - før resten av opsjonen utløses.

SPØRSMÅL: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) må svare på spørsmål om togkjøpet. Foto: Terje Pedersen / NTB
SPØRSMÅL: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) må svare på spørsmål om togkjøpet. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

«Det er svært bekymringsfullt at et statseid norsk selskap har bånd til en bedrift som profitterer på okkupering på Vestbredden», heter det blant annet i det skriftlige spørsmålet.

- Om ikke før, så har i alle fall de siste månedene vist hva slags regime Israel er. Norge skal ikke drive handel med selskaper som har denne type bånd til en okkupasjonsmakt som driver massedrap. Så enkelt er det, poengterer Fagerås.

- Erkjenner dilemmaer

Samferdselsdepartementet sier at det er opp til Stortinget å avgjøre hva som videre skjer.

- Det er ingen forpliktelse til å utløse ytterligere opsjoner i kontrakten. Det er Stortinget som avgjør om det skal kjøpes flere lokaltog, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) i en e-post på vegne av samferdselsministeren.

Norske tog svarer det samme. Selskapets juridiske direktør Iren Marugg forsvarer togkjøpet, men legger til at de forstår at det blir rettet søkelys mot gigantkontrakten.

- Kontrakten med Alstom skal dekke et behov for fornyelse av eksisterende togflåte, hvor mange lokaltog har nådd sin tekniske levealder og må fases ut, skriver Marugg i Norske tog i en e-post til Børsen.

Pensjonsselskapene KLP og Storebrand har ekskludert Alstom som følge av FNs svartelisting.

- Vi forstår engasjementet og erkjenner at det er dilemmaer i denne typen anskaffelser fra store internasjonale selskap som har aktiviteter i mange land, uttaler Marugg.

- Skandaløst

Børsen har tidligere avdekket at Norske tog i en intern vurdering under anbudsrunden selv advarte mot at selskapet kan bidra til å legitimere de omstridte Alstom-prosjektene.

«Norske tog har vurdert leverandørene på miljø, menneskerettigheter og sosialt ansvar. Blant annet har vi gjennomført aktsomhetsvurderinger som avdekket at et datterselskap av Alstom tidligere var engasjert i et samarbeid om å bygge bybane i Øst-Jerusalem. Som følge av prosjektet ble Alstom i februar 2020 satt på en liste av FNs høykommissær for menneskerettigheter over selskaper med aktivitet på okkupert palestinsk territorium», skrev Norske tog allerede i desember 2021.

SKANDALE: SVs Mona Fagerås er bestyrtet over at Norge bruker milliarder på å kjøpe nye tog fra et selskap som opererer i Israel. Foto: Terje Pedersen / NTB
SKANDALE: SVs Mona Fagerås er bestyrtet over at Norge bruker milliarder på å kjøpe nye tog fra et selskap som opererer i Israel. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

I vurderingen heter det også at «risikoen forsterkes gjennom kontraktens varighet, det faktum at aktiviteten er allment kjent, og vår (Norske tog, red.anm.) begrensede mulighet til å påvirke forholdene».

- Sett i lys av krigshandlingene som pågår nå, er det ganske utrolig at Norske tog selv påpekte at det var en risiko ved å inngå kontrakten. Dette er intet mindre enn skandaløst, sier Fagerås til Børsen.

Direktør Marugg sier at kontrakten ble vurdert grundig, også med ekstern juridisk bistand, før den ble signert.

- Etter norsk lov medførte ikke disse forholdene at Alstom kunne vært utelukket fra konkurransen, uttaler hun.

- Kunne ikke utelukkes

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ble nylig utfordret av Fagerås og svarte blant annet følgende på et skriftlig spørsmål fra SV-politikeren:

«Brudd på menneskerettigheter er ikke akseptabelt og det er ikke ønskelig at det offentlige tildeler kontrakter til virksomheter som begår, eller bidrar til, slike brudd», skriver Vestre blant annet.

- Det var en nyttig avklaring. Jeg kan nesten ikke tro at vi har brukt så mye penger på Alstom. Dette er en stor skandale, sier Fagerås.

GIGANT: Alstom er en av verdens største togprodusenter og vant konkurransen om nye lokaltog med sin togtype Coradia Nordic. Dette bildet er fra testing av togsett som ble levert til Kahsakstan i oktober i fjor. Foto: Ludovic Marin / AFP / NTB
GIGANT: Alstom er en av verdens største togprodusenter og vant konkurransen om nye lokaltog med sin togtype Coradia Nordic. Dette bildet er fra testing av togsett som ble levert til Kahsakstan i oktober i fjor. Foto: Ludovic Marin / AFP / NTB Vis mer

Børsen har spurt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om en kommentar til kritikken.

Han lar statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) svare:

Hun viser til den eksterne juridiske vurderingen og konklusjonen som var at Alstom ikke kunne utelukkes fra anbudskonkurransen.

- Norske tog har forsikret oss om at de følger grundig med på Alstoms virksomhet og har i kontrakten med Alstom sikret seg innsyn og rett til å gjøre inspeksjoner hos selskapet, skriver hun videre i en e-post til Børsen.

- Fagerås bruker ord som pinlig, flaut og skandale. Kommentar?

- I lys av den spesielle situasjonen forstår jeg at spørsmålet blir stilt. Det er likevel slik at Norske tog er underlagt lov om offentlige anskaffelser og må følge dette regelverket. En del av anskaffelsesprosessen var en grundig bakgrunnssjekk av selskapene i konkurransen, svarer statssekretæren.

Avviser aktivitet

Toppsjefen i Alstom-konsernets avdeling for Norge og Island, administrerende direktør Carl Åge Bjørgan, skriver følgende i en e-post:

- Alstom har ingen aktivitet innenfor eller relatert til israelske bosettinger i de omstridte palestinske områdene. Alstom ble i 2020 oppført på FNs liste for å delta i vedlikeholdet av Jerusalem Light Rails røde linje, via et israelsk datterselskap. Alstom er ikke lenger involvert i prosjektet og har følgelig ingen aktivitet i omstridte områder. Derfor har Alstom bedt om å bli fjernet fra FNs liste.

  • Denne saken ble publisert i Dagbladets papiravis fredag. Presiseringen etter det andre sitatet fra Nina Fagerås, ble lagt til i saken før publisering på nett. Opplysningen i bildeteksten (hovedbildet) om at Alstom bestrider å fortsatt ha virksomhet i israelske bosettinger på Vestbredden og av den grunn har bedt om å bli fjernet fra FNs liste, er også lagt til før publisering på nett.