- Akkurat nå er det uvanlig mange som prøver å hente ut informasjon fra våre kunder som de kan misbruke. Den siste uka har antall varsler som fanges opp i våre interne varslingssystemer blitt tidoblet, sier fagleder Marit Sola i sikkerhetsavdelingen i Sparebank 1 SR-Bank til Børsen.
- Det er massive svindelangrep på gang. Det går fryktelig mye lenker på SMS og Messenger, advarer Sola.
Spør aldri om det
For rundt tre år siden var Olga den bankkunden som var mest utsatt. Nå rettes svindelforsøkene mot Haldis eller Herdis, ifølge SR-Banks registreringer.
- Svindlerne målretter angrepene sine. De håndplukker damer i en viss alder der tilliten til institusjoner som politiet eller andre offentlige etater muligens er litt ekstra stor, sier sikkerhetseksperten.
Svindlerne opererer etter et kjent mønster. Ofte gir de seg ut for å være banken, politiet, Økokrim, et inkassofirma, legekontoret, Skatteetaten eller liknende.
- Veldig ofte framstilles henvendelsen som en hastesak. Det kan for eksempel være at kontoen er fryst, eller at man må betale for frakt eller liknende. Kunden får så beskjed om å oppgi sensitiv informasjon som kontonummer, passord, pinkode og liknende. Det er svært viktig å huske at verken banken eller noen andre med ærlige hensikter vil be om slike opplysninger. Aldri. Vi sender heller ikke ut beskjeder med lenker som kunden blir bedt om å trykke på, uten at det er informert om på forhånd, understreker Sola.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger