Olga-svindel er ut. Nå angripes Haldis og Herdis

Svindel-alarm: - Massive angrep

Interne systemer i SR-Bank har fanget opp en tidobling i svindelforsøk den siste uka.

ADVARER: Svindelforsøkene mot bank-kunder har todoblet seg den siste uka til massive mengder over hele landet, advarer sikkerhetsekspert Marit Sola i SR-Bank. Foto: SR-Bank
ADVARER: Svindelforsøkene mot bank-kunder har todoblet seg den siste uka til massive mengder over hele landet, advarer sikkerhetsekspert Marit Sola i SR-Bank. Foto: SR-Bank Vis mer
Publisert

- Akkurat nå er det uvanlig mange som prøver å hente ut informasjon fra våre kunder som de kan misbruke. Den siste uka har antall varsler som fanges opp i våre interne varslingssystemer blitt tidoblet, sier fagleder Marit Sola i sikkerhetsavdelingen i Sparebank 1 SR-Bank til Børsen.

- Det er massive svindelangrep på gang. Det går fryktelig mye lenker på SMS og Messenger, advarer Sola.

Spør aldri om det

For rundt tre år siden var Olga den bankkunden som var mest utsatt. Nå rettes svindelforsøkene mot Haldis eller Herdis, ifølge SR-Banks registreringer.

- Svindlerne målretter angrepene sine. De håndplukker damer i en viss alder der tilliten til institusjoner som politiet eller andre offentlige etater muligens er litt ekstra stor, sier sikkerhetseksperten.

Svindlerne opererer etter et kjent mønster. Ofte gir de seg ut for å være banken, politiet, Økokrim, et inkassofirma, legekontoret, Skatteetaten eller liknende.

- Veldig ofte framstilles henvendelsen som en hastesak. Det kan for eksempel være at kontoen er fryst, eller at man må betale for frakt eller liknende. Kunden får så beskjed om å oppgi sensitiv informasjon som kontonummer, passord, pinkode og liknende. Det er svært viktig å huske at verken banken eller noen andre med ærlige hensikter vil be om slike opplysninger. Aldri. Vi sender heller ikke ut beskjeder med lenker som kunden blir bedt om å trykke på, uten at det er informert om på forhånd, understreker Sola.

Døgnet rundt

Meldinger fra en venn eller bekjent via Messenger er en annen svindelvariant som dukker opp nå. Vedkommende hevder å ha vunnet en større gevinst som han eller hun ønsker å dele. Alt du trenger å gjøre er å oppgi kontoinformasjon. Den fristelsen må du ikke falle for.

- Husk at i slike tilfeller er det en svindler som har hacket din venn. Du må aldri svare på slike meldinger, men heller kontakte din bekjent på annen måte og fortelle vedkommende at han eller hun er hacket, sier Marit Sola til Børsen.

SR-Bank har de siste dagene trappet kraftig opp det forebyggende svindelarbeidet.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

- Vi har intensivert arbeidet og har overvåking og følger med døgnet rundt for å forsøke å fange opp svindelforsøk. Uten å røpe alle våre metoder, kan jeg si at det blant annet handler om å avdekke mønstre som bryter med den vanlige trafikken på bankkontoen. Men førstelinjeforsvaret er og blir kundene. Og det er tre gode råd vi har å komme med: Stopp, tenk og vurder, understreker Sola.

Over hele landet

Gjennom Sparebank1-systemet og via kontakt med andre banker, mener SR-Bank å kunne fastslå at den økende svindelaktiviteten er en generell trend.

- Vi vil karakterisere det som massive angrep mot bankkunder i hele landet som pågår akkurat nå, sier Sola.

- Hva hvis jeg likevel har gått i baret?

- Hvis du har den minste mistanke om at du er blitt forsøkt lurt, må du snarest kontakte banken din. Vi kan stanse overføringer hvis vi blir varslet raskt nok. Men igjen - det viktigste forsvaret er den sunne skepsisen du selv må stå for, sier Sola.

I tillegg til at svindlerne stadig blir frekkere, blir de også til en viss grad flinkere. Tidligere kunne svindelforsøk gjerne bli avslørt ved dårlig norsk, det ser man mindre av nå. Dessuten er forkledningene blitt bedre.

- Men en ting avslører fortsatt et svindelforsøk. For det viktigste å huske er at ingen med ærlige hensikter vil ta kontakt med deg og be deg oppgi BankID, personnummer, kode fra app, kodebrikke eller personlig passord, understreker Sola.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer