- Det er mange «eksperter» som svarer på autopilot når det gjelder konkurransesituasjonen. Vi skulle ønske at debatten var mer faktabasert, sier kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, til Børsen.
Kraftig kritikk
Etter at Norgesgruppen presenterte årsresultatet for 2022 onsdag, som viste et overskudd på småpene 2,9 milliarder kroner, haglet kritikken over matvaregiganten - nær sagt som vanlig.
- Det er provoserende at så mye av vanlige folks ekstrautgifter til mat havner rett i lomma på Kiwi-Johannson, sa Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen, som med det siktet til eier av Norgesgruppen, Johan Johannson.
Men kritikken kom ikke bare fra den politiske venstresiden, men også fra det faktiske partiet Venstre.
- Det sier alt om at vi har et dagligvaremarked som er helt ute å kjøre når det gjelder fungerende konkurranse, sa Alfred Bjørlo, som mente næringsministeren må jobbe hardere for å bedre konkurransevilkårene.
- Magefølelse og synsing
I Norgesgruppen, som eier blant annet Kiwi og Meny, er de på sin side ikke spesielt imponerte over den offentlige diskursen om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. Rømmerud trekker fram at Norgesgruppen har en resultatmargin på under tre prosent, og påpeker at «da er det ikke langt igjen før vi er i null».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger