Take-off i skadeskutt Norwegian

En mulig skattesmell og regninga for 190 fly er to punkter på lista over til sammen tosifrede milliardkrav som truer Norwegian.

Publisert

Aksjonærene på Norwegians generalforsamling ga mandag et rungende ja til «Nye Norwegian». De kan ikke skylde på manglende advarsler:

I et åttesider vedlegg til redningsplanen, slik den ble lagt fram 27. april, pøses det på med risikofaktorer.

Selv med redningsplanen - som nå er i ferd med å komme på plass - står det at Norwegians evne til å betjene gjelda forblir «høyst usikker».

190 fly

Blant grunnene til det er flyordrer på hele 190 fly, som har bakgrunn i en av historiens største bestillinger. Den skjedde da tidligere konsernsjef Bjørn Kjos i 2012 bestilte 222 fly av Boeing og Airbus.

Listeprisen var da 127 milliarder kroner. Hva sluttregninga blir, er uvisst.

- Vi kommenterer ikke noen prising på fly, sier Norwegians finansdirektør Geir Karlsen til Børsen kort etter generalforsamlingen.

En avtale fra oktober i fjor, gir likevel en pekepinn: Et selskap hvor Norwegian eier 30 prosent vil fram til 2024 kjøpe de første 27 av de 190 flyene - noe som vil lette Norwegians finansielle forpliktelser med 1,5 milliarder dollar.

Altså 16 milliarder kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer