Det siste året har vært en eneste lang nedtur for den svenske fornøyelsesparken Gröna Lund, skriver Expressen.
Etter «Jetline»-ulykken i juni, der en kvinne mistet livet og ni andre ble skadd, falt antallet besøkende drastisk.
Nå introduserer fornøyelsesparken et nytt bilettsystem i et forsøk på å lokke kundene tilbake.
- Vi har lyttet til våre besøkende, plukket ut det beste og skapt en kombinasjon som passer for alle målgrupper.
Det sier daglig leder i Gröna Lund, Jan Eriksson, i en pressemelding.

Prisene til himmels: - Krever svar
Skyldes økonomiske forhold
Det var under pandemien at fornøyelsesparken introduserte et «alt i ett»-konsept, der de besøkende måtte betale for både inngang og tilgang til de ulike attraksjonene.
Allerede da reagerte flere kraftig på at de måtte betale for kjørepass selv om de ikke hadde planer om å bruke dem.
Nå vil det derimot bli mulig å kjøpe bare inngangsbillett til parken, skriver Gröna Lund i en pressemelding.
Det skyldes økonomiske forhold.
- Nå som virkeligheten ser annerledes ut og husstanden har det tøft økonomisk, vil vi senke terskelen for et besøk. Mange har savnet muligheten til bare å betale for inngang, og da innfører vi det igjen, sier daglig leder Jan Eriksson.

Håver inn - venter rekord
Avlyser
Dette er ikke det eneste grepet parken har sett seg nødt til å ta den siste tida. I fjor holdt Gröna Lund åpent om vinteren for aller første gang, og det var lenge planlagt å gjenta suksessen i år.
Allerede i september ble det klart at fornøyelsesparken måtte avlyse planene. Årsaken er den lave inntjeningen i sommermånedene.
Den første tida etter den fatale berg-og-dalbaneulykken måtte fornøyelsesparken holde stengt, og da den først kunne åpne igjen, uteble de besøkende. Børsen skrev i juli at besøkstallene til Gröna Lund var nær halvert etter berg-og-dalbaneulykken.
Ifølge Aftonbladets utregninger tapte Gröna Lund over 200 millioner svenske kroner i omsetning i løpet av sommeren.