- Tatt på senga

Russland har mistet 76 passasjerfly som følge av vestlige sanksjoner, ifølge landets transportminister.

I HARDT VÆR: Russisk luftfart er under hardt press som følge av vestlige sanksjoner. Illustrasjonsfoto: Regis Duvignau / Reuters / NTB
I HARDT VÆR: Russisk luftfart er under hardt press som følge av vestlige sanksjoner. Illustrasjonsfoto: Regis Duvignau / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Russland har mistet 76 passasjerfly som følge av vestlige sanksjoner, sier Russlands transportminister Vitalij Savelyev lørdag.

- Vi ble tatt på senga da de ville ta flyene. I alt har vi mistet 76 passasjerfly, som enten var på mellomlanding eller forberedte en flytur. De ble rett og slett tatt i arrest, sier Savelyev ifølge Tass.

Landets luftfartsindustri opplever stor turbulens. Flyprodusenter har nemlig fått forbud mot å levere reservedeler og nye fly til landet.

TATT PÅ SENGA: Vitalij Savelyev, her i samtale med Russlands president Vladimir Putin da førstnevnte var sjef for flyselskapet Aeroflot i 2018, sier han ble overrasket over at Vesten tok russiske fly i arrest. Foto: Alexei Nikolsky / AP / NTB
TATT PÅ SENGA: Vitalij Savelyev, her i samtale med Russlands president Vladimir Putin da førstnevnte var sjef for flyselskapet Aeroflot i 2018, sier han ble overrasket over at Vesten tok russiske fly i arrest. Foto: Alexei Nikolsky / AP / NTB Vis mer

Russland ser etter muligheter for å holde industrien over vann ved å erstatte vestlig-produserte reservedeler.

- Klart seg bedre

Foreløpig har den russiske flyflåten holdt seg på vingene. Dette til tross for at eksperter lenge har slått alarm om sikkerheten om bord, og advart om en luftfart med kurs for krasjlanding.

- Russerne har klart seg langt bedre enn det jeg først trodde, sa flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen tidligere denne måneden.

- De får importert deler og liknende til vestlige fly gjennom ymse uoffisielle kanaler, og så lenge det fortsetter, vil det bidra til å holde dem i lufta. Men nøyaktig hvor lenge dette går, vet man ikke, la han til.

Flyeksperten har tidligere sagt at han tror industrien «vil møte veggen» på et tidspunkt, og at han ikke ville satt seg på et fly fra et russisk flyselskap nå.

Nå planlegger Russland å ta tilbake himmelen med egenproduserte fly.

Landets ledende flyprodusent, United Aircraft Corporation (UAC), meldte tidligere denne måneden at det nye langdistanseflyet IL-96-400M hadde gjennomført sin første flyging.

De mener at flyet på sikt skal kunne erstatte sine vestlige motparter.

Finland stenger grensene etter det statsministeren beskriver som en «hybrid angrepsoperasjon» mot Europas østlige grense. Video: AP. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer

Flere nødlandinger

Transportministeren forventer at landet gradvis vil redusere antallet utenlandske fly fram mot 2030. Flyselskaper vil finne måter å erstatte vestlig-produserte reservedeler, sier han.

- På bare et par dager mistet [Russland] sin internasjonale destinasjoner, leasingkontrakter, teknisk støtte for sine utenlandske fly, partnerskap med andre selskaper, utenlandsk software, forsikring og andre tjenester.

Det skriver Anastasia Dagajeva, en uavhengig ekspert på russisk luftfart, i en rapport ifølge Newsweek.

- Hovedmålet for russisk sivil luftfart er akkurat nå å holde seg gående til 2030, skriver hun.

De siste månedene har det vært flere tilfeller av nødlandinger på russiske innenlandsflyginger, som følge av tekniske problemer eller mangel på reservedeler, skriver Newsweek.

Blant annet måtte et fly fra Ural Airlines, på vei fra Sotsji til Omsk, nødlande i en åker i september. Hva som er årsaken, er ikke kjent. Russlands føderale luftfartsbyrå har hevdet ulykken skyldtes en pilotfeil.