Det har ikke vært noen tvil om at coronakrisen har ført til en brutal smell for norsk reiseliv, men nå mener NHO å ha en god idé om hvor stor smellen er.
For ifølge en fersk analyse utført av NHO Reiseliv, har norsk reiseliv anslagsvis tapt over 30 milliarder kroner i løpet av årets seks første måneder, som følge av coronakrisen.
- Tallene gir en pekepinn på det enorme tapet reiselivet har i vente dersom restriksjonene opprettholdes og grensene fortsetter å være stengt, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Stupte
NHO understreker at utregningene er et grovt estimat, som skal gi en pekepinn på hvordan reiselivet har blitt påvirket av coronakrisen. Tallene peker alle i samme retning:
I løpet av perioden har det samlede turistkonsumet stupt med 40 prosent i første halvår i år, sammenliknet med samme periode i fjor, ifølge analysen.
Tallene har stupt fra 81 milliarder i 2019 til 49 milliarder i år, ifølge analysen.
Aller størst har nedgangen vært blant utenlandske turister. Ifølge NHO Reiseliv står denne kundegruppa for 60 prosent av nedturen (fra 24 milliarder til 9 milliarder kroner). Hvis man bare ser på perioden fra mars til juli, etter at coronakrisen traff Norge, er tilsvarende tall på hele 82 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger