Tidligere Lego-topp er død

Mogens Johansen, ektemannen til Lego-arving Gunhild Kirk Johansen, er død.

DØD: Tidligere Lego-topp Mogens Johansen er død. Foto: Johannes Eisele / AFP
DØD: Tidligere Lego-topp Mogens Johansen er død. Foto: Johannes Eisele / AFP Vis mer
Publisert

Den tidligere lego-toppen Mogens Johansen er død. Han sovnet stille inn 75 år gammel.

Det bekrefter en representant for familien overfor avisa Ekstra Bladet.

De fargerike plastklossene fra Lego har gjennom generasjoner funnet vei til familiehjem verden over. Leketøysuniverset ble grunnlagt av Ole Kirk Christiansen i 1932 og har siden vokst til å bli et milliardimperium.

Mogens Johansen var gift med Gunhild Kirk Johansen, som er Lego-grunnleggerens barnebarn. Han satt også i styret i lekegigantens moderselskap i mange år fra 1978.

I 2007 gikk han ut av styret, da Gunhilds bror - Kjeld Kirk Christiansen, kjøpte deres gren av familien ut av selskapet for «et større milliardbeløp», ifølge danske Børsen.

Mogens Johansen hadde også en kjærlighet for film, og spilte blant annet hovedrollen i Nils Malmros-filmen «En Mærkelig Kærlighet» som ble utgitt i 1968.

Da den samme regissøren sleit med å finansiere filmen «Sorg og glede», var det den tidligere Lego-toppen som ble redningen.

- Jeg har snakket med Mogens tidligere når vi har vært i trøbbel, og har slitt med å finne de nødvendige summene. Men Legos fond kan ikke brukes når det er en kommersiell produsent som kan ende opp med å tjene penger på filmen, sa Malmros om prosjektet til nyhetsbyrået Ritzau i 2013.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer