SAS-streiken

- Tilliten på et lavmål

SAS' omdømme blir dårligere og dårligere for hver dag som går, forklarer analytiker.

- TILLITEN STUPER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs om SAS-streiken søndag 17. juni. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

STOCKHOLM/OSLO (Dagbladet): På SAS-pilotstreikens 13. dag er ikke flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs videre optimistisk for SAS' omdømme.

- Det er klart at tilliten til SAS er på et lavmål. Jeg tror de stuper under der dersom det trekker ut i tid og vanlige folk ikke forstår at de sitter der døgn ut og døgn inn - hvor kommer de hen? spør Elnæs retorisk overfor Børsen.

Partene har forhandlet gjennom natta og formiddagen, det bekreftet riksmekler Mats Ruland da han kom ut for lunsj søndag.

- Vi vil fortsette å jobbe så lenge det er grunnlag for det. Partene snakker sammen på en profesjonell måte, sa Ruland, som ikke ønsket å svare om hvordan det går med meklingen.

«Jeg vet ikke», svarte leder i SAS-flygernes forening, Roger Klokset, om hvor langt unna de er en løsning.

Pengene renner ut

Elnæs minner om at det skadeskutte flyselskapet hittil har tapt halvannen milliard svenske kroner på streiken, og at 130 millioner renner ut av kassa daglig.

- Over 300 000 passasjerer har fått masse problemer, bemerker analytikeren og understreker:

- Dette er veldig alvorlig for SAS, og tilliten blant dem som skal booke billetter utover høsten, er kanskje ikke-eksisterende nå. Da er det Norwegian og Flyr og de andre som plukker opp disse passasjerene; det betyr at inntektene til SAS er kommet under et voldsomt press. Og det er absolutt ikke bra for et selskap som allerede har kjempestore økonomiske problemer.

PARKERT: SAS-fly parkert på Gardermoen tirsdag denne uka - ute av drift på grunn av streiken. Foto: Annika Byrde / NTB
PARKERT: SAS-fly parkert på Gardermoen tirsdag denne uka - ute av drift på grunn av streiken. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer

- Ikke godt tegn

Forhandlingene mellom pilotene og arbeidsgiveren i Stockholm pågikk fremdeles i morgentimene dag - uten at noe mer konkret ble sagt til pressen ut over det som tidligere er formidlet: at meklingen fortsetter så lenge det er nødvendig.

- Hvorfor fortsetter forhandlingene å hale ut i tid?

- I natt har de nok skrevet tekster på svensk, dansk og norsk, på punkter de er kommet til enighet om. Men vi har i dag tidlig hørt at når det gjelder de prinsipielle og vanskelige spørsmålene, er de ikke enige ennå. Det er jo ikke et godt tegn, sier Elnæs og minner om at partene har diskutert de samme spørsmålene siden november.

«De prinsipielle spørsmålene» dreier seg for en stor del om flygerne som ble oppsagt fra SAS under coronapandemien, og som fagforeingene vil ha reansatt, under de samme vilkårene som de hadde før de mistet jobben.

I den store omstruktureringsplanen «SAS Forward» er det imidlertid lagt opp til at piloter kan bli ansatt i de to nye datterselskapene SAS Link og SAS Connect.

7,5 millarder

- De har egne kollektivavtaler i et forbund utenfor SAS. Disse avtalene er mer fleksible og gunstigere for SAS enn det SAS-pilotene selv har [avtalen som gjelder for pilotene ansatt i SAS og ikke datterselskapene]. Det er de ikke spesielt glade i, og de vil ha de oppsagte pilotene inn i hovedavtalene i SAS, forklarer Elnæs.

Sist, men ikke minst, dreier forhandlingene seg mye om de enorme besparelsene i «SAS Forward»: Ifølge planen skal SAS spare 7,5 millarder svenske kroner årlig. Dette skal oppnås gjennom kostnadskutt og effektivisering - hvor pilotene skal bidra med 800 millioner, også dette årlig.

STREIK: Mandag 4. juli ble det kjent at det blir streik i SAS. Over 900 piloter legger ned arbeidet. Vis mer

- Det har vært en stor utfordring å komme til enighet rundt det, konstaterer flyanalytikeren.

Han understreker at lite konkret meddeles til offentligheten om forhandlingene.

- Det må vi nok tolke dit hen at enten er de godt på vei, eller så sliter de med å komme igjennom disse punktene.

Venter på siste setning

- Hvor realistisk er det at partene når enighet i dag?

- Det er veldig vanskelig å gi et godt svar på det. Fagforeningene har vært veldig tydelige på at ingenting er avklart før alt er avklart. Og det er liksom det man forholder seg til - at den siste setningen må være på plass før man kommer ut og sier «Ja, vi har en avtale». Den kan komme i dag, det kan gå fleredager. Men uansett koster dette enorme summer for SAS hver eneste dag.

- Kan dette bli spikeren i kista for SAS?

- Det er for tidlig å trekke slike konklusjoner, men la oss si at hvis det blir et brudd i konflikten nå og partene går hver til sitt og man ikke kommer videre på dises prinsipielle spørsmålene, må man jo tenke at hvor skal dette ende? Dersom streiken pågår over lang tid, vil det selvsagt få alvorlige konsekvenser for SAS. Så må man se underveis hvor dette vil ende.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer