LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik vil stille tøffe krav for ytterligere hjelp til flyselskapene, etter at regjeringen allerede har lagt fram en krisepakke på seks milliarder kroner på grunn av corona-krisen.
- Det må en større restrukturering til, hvis de skal komme ut på den andre siden, sier Følsvik til Børsen.
– Da må man se på hvordan bransjen har utviklet seg de siste 10-20 årene, med kreative selskapsstrukturer, kreative ansettelsesmodeller, og folk som er ansatt som selvstendig næringsdrivende, sier Følsvik.
«Ustoppelig kreativitet»
Ifølge Følsvik er det Ryanair som har gått foran i en «nærmest ustoppelig kreativitet», mens andre har fulgt etter.
Både SAS og Norwegian har opprettet selskaper i Irland og tatt i bruk bemanningsselskaper.
- Også SAS og Norwegian har gjort dette, og andre selskaper internasjonalt har gjort tilsvarende.
- Hva er galt med dette?
- Det som er galt med det er at det er opprettet for å underby ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Det har blitt en nedadgående spiral i luftfarten internasjonalt. Her er det utvist stor kreativitet, med selskapsdannelser i ulike land, og også ansettelsesformer, sier hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger