Fredag opplyser pizzakjeden Domino's Pizza Group i en offentlig uttalelse at deres økonomidirektør, David Bauernfeind (51), døde i en ulykke torsdag 26. desember.
Bauernfeind druknet i en ulykke tilknyttet snorkling mens han ferierte med familien, ifølge Reuters som gjengir selskapets uttalelse.
- Vår økonomidirektør, David Bauernfeind, døde i en tragisk ulykke torsdag 26 desember mens han ferierte med familien, heter det i uttalelsen.
51-åringens etterfølger vil kunngjøres om kort tid.
Bauernfeind ble permanent ansatt i stillingen som økonomidirektør i selskapet i oktober 2018, etter å ha vært fungerende økonomidirektør en stund. Tidligere jobbet han i samme stilling i selskapet Connect Group, ifølge Reuters.
Selskapet ut av Norge
Domino's hadde 57 utsalgssteder i Norge, hvorav 47 av dem var Domino's-restauranter og ti var Dolly Dimple's-restauranter, ifølge kvartalsrapporten som ble lagt fram i oktober.
Der gikk det også fram at Domino's Pizza Group ville trekke seg ut av Norge etter en gransking av markedene der kjeden er til stede internasjonalt, som viste skuffende resultater.
- Vi har konkludert med at selv om dette er attraktive markeder, er ikke vi de beste eierne av disse virksomhetene. Styret har derfor bestemt å forlate disse markedene på en ordentlig måte, sa toppsjef i Domino’s i Vest-Europa, David Wild, ifølge E24.
Ville ta over
Wild opplyste også at kjeden jaktet en ny franchisetaker som kan drive restaurantene vide under Domino's-merket, ifølge NTB.
- Vi har startet prosessen med å identifisere nye eiere for hvert av foretakene og har en intensjon om at Domino's-merket skal fortsette i alle de fire landene, skrev Domino’s Pizza Group i en uttalelse.
Gründeren bak Domino's i Norge og Sverige, Birger Bieltvedt, uttalte at han ville kjøpe alle aksjene i det norske selskapet, og satse videre.
- Vi ser dette som en svært spennende mulighet. Domino’s Pizza i Norge har utviklet seg positivt det siste året, og september ser ut til å bli den første måneden selskapet tjener penger. Våre ambisjoner er uforandret – vi vil bli nummer én på pizza i Norge, sa Bieltvedt i en pressemelding.
Skuffet i Norge
Pizzakjeden etablerte de seg i Norge for om lag fem år siden, og hadde som målsetting å bli størst i landet, ifølge Dagens Næringsliv. Til tross for at de opplyser å selge over tre millioner pizzaer globalt, har det ikke gått så godt i Norge, ifølge NTB:
Målt i norske kroner gikk salget i Norge i tredje kvartal tilbake med 0,3 prosent. På grunn av nyåpninger hadde imidlertid Domino's-restaurantene, ekskludert Dolly Dimple's-restaurantene, en vekst på 6,3 prosent. Det sammenliknbare salget for Domino's-restaurantene, også her ekskludert Dolly Dimple’s, endte med et fall i salgsinntektene på 16,5 prosent.
