SAS-ledelsens nystiftede selskap Airstar 4 A/S har så langt verken fly, piloter eller kabinpersonal, men skaper like fullt opprør blant SAS-pilotene.
Det danske selskapet, som Expressen kaller et «spøkelsesselskap», skal etter planen fly såkalte «midsize»-fly med 90-140 seter.
Men lenge før det er oppe og flyr, er SAS-pilotenes fagforeninger rasende.
- Det er veldig overraskende at de går ut og lager et sånt spøkelsesselskap, og samtidig tegner en avtale med en annen fagforening bak vår rygg, uten at vi har vært involvert eller forespurt.
Det sier leder Christian Laulund i SAS Pilot Group (SPG), en paraplyorganisasjon for SAS-pilotenes fagforeninger i Skandinavia.
Sjokk-møte
Han forteller at pilotenes fagforeninger først mandag fikk høre om selskapet, under et møte med SAS' konsernsjef Rickard Gustafson om et annet tema.
- Vi oppfatter dette som et selskap på siden av SAS, og det kan ikke vi være med på i den formen som det her skisseres, sier Laulund.
Han forteller om liten forståelse fra konsernsjefen under møtet mandag.
- Jeg opplevde at han forsvarte det valget de har gjort ved å gå bak vår rygg og signere en avtale med en annen fagforening, sier Laulund, som etterlyser en bedre dialog med pilotene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger