Forbrukertillitsindeksen:

Total snuoperasjon: Ikke sett siden 2013

Reaksjonen på coronakrisa var «umiddelbar og sjokkartet». Ett år seinere er situasjonen snudd på hodet.

LYSERE TIDER: Flere vaksinerte og signaler om lysere utsikter for coronasituasjonen i 2021 fører med seg økende tro på norsk økonomi. Foto: Berit Roald / NTB
LYSERE TIDER: Flere vaksinerte og signaler om lysere utsikter for coronasituasjonen i 2021 fører med seg økende tro på norsk økonomi. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

Da coronakrisa traff landet for litt over ett år siden, stupte nordmenns tro på egen og landets økonomi brått.

For i et år som var preget av enorm usikkerhet, falt forbrukertillitsindeksen (CCI) - som måler norske forbrukeres tro på egen og landets økonomi - til historiske bunnivåer. Men …

- Den kraftige nedturen for indeksen ble derimot nokså kortvarig, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.

For nå er nemlig situasjonen snudd totalt på hodet.

Ferske tall som ble lagt fram av Opinion fredag, viser at CCI-målingene for april og mai er de sterkeste som er sett på over åtte år.

Total snuoperasjon: Ikke sett siden 2013

Har skutt i været

CCI for april og mai er på henholdsvis 4,9 og 4,4 poeng. Slike nivåer er ikke sett siden november 2012 og januar 2013, da CCI skjøt i været etter gjelds- og eurokrisa i EU i 2011.

- Den gang gikk ikke CCI ned på langt nær så mye som den gjorde etter coronakrisa våren 2020, sier Høidahl til Børsen.

Med andre ord har innhentingen også vært langt større enn tidligere.

Men også etter bunnpunktet til gjelds- og eurokrisa i EU, spratt den økonomiske optimismen blant nordmenn relativt raskt tilbake.

- Det samme kan et stykke på vei sies om finanskrisa i 2008. En robust nasjonal økonomi og en god personlig økonomi, hjelper godt når krisetiltakene skal iverksettes og konjunkturnedgangen skal håndteres, forklarer Høidahl.

Dette er forbrukertillitsindeksen:

Forbrukertillitsindeksen er en måling som tar utgangspunkt i et gjennomsnitt av fire ulike indikatorer:

  • Nordmenns vurdering av egen økonomi i dag.
  • Nordmenns tro på egen økonomi om 12 måneder.
  • Forventninger til landets økonomi om 12 måneder.
  • Husholdningenes kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Historisk fall

CCI-indeksen viser gjennomsnittet av norske forbrukeres vurdering av egen og landets økonomi nå og om tolv måneder, i tillegg til husholdningens forventede kjøp av større forbruksgoder det neste året.

En CCI-indeks på null tyder på at forbrukerne ikke venter noen endring. Da tallene for mars i fjor ble lagt fram viste indeksen brutale tall på minus 10,4 poeng. Måneden etter hadde den stupt videre til historisk lave minus 13,3 poeng.

Etter det kraftige fallet, løftet imidlertid optimismen seg noe igjen mot sommeren. Men da smittetallene økte og smitteverntiltakene igjen ble strammet inn i høst, falt også nordmenns tro på økonomien nok en gang.

Først i januar og februar i år hadde CCI klatret til rundt nullpunktet, før den i mars og april styrket seg markant. Ferske tall som ble lagt fram fredag viser at optimismen holder seg, og at indeksen kun går beskjedent tilbake i mai - fra 4,9 til 4,4 poeng.

- Optimismen som ble registrert utover vinteren og våren samsvarte godt med stadig flere vaksinerte og signaler om lysere utsikter for coronasituasjonen i 2021. Til tross for nye nasjonale og lokale smittevernrestriksjoner de siste månedene, synes forbrukerne å ha god og økende tro på norsk og egen økonomi ett år fram i tid, sier Høidahl.

- Sjokkartet

De ferske tallene står i sterk kontrast til bunnivåene for ett år siden.

- Reaksjonen på coronakrisa var umiddelbar og sjokkartet, sier Høidahl.

Han mener det kun er finanskrisa i 2008 og til en viss grad oljepriskrisa i 2014-2015 som kan sammenliknes med coronakrisa når det gjelder hvor dypt CCI falt.

Likevel er det en vesentlig forskjell:

- Finanskrisa og oljepriskrisa utviklet seg mer over tid, selv om vi også den gang så noen store utslag fra måned til måned. Forbrukertilliten ligger på et betydelig høyere nivå våren 2021 enn den gjorde før coronakrisa. Det var store befolkningsgrupper som relativt raskt fikk tilbake tilliten til økonomien etter at coronakrisa var et faktum, sier Høidahl og legger til:

- Det må ikke glemmes at krisa har rammet skjevt, som kriser ofte gjør. CCI-kurven snudde like raskt som da krisa traff Norge med full styrke i mars og april 2020. Finanskrisa i 2008 og oljepriskrisa i 2014-2015 i særdeleshet fikk en mer langvarig påvirkning på forbrukertilliten.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer