SAS og enkelte av datterselskapene har frivillig søkt om konkursbeskyttelse i USA.
Nyheten annonseres dagen etter at over 900 SAS-piloter gikk ut i streik, etter at det ikke ble enighet mellom flyselskapet og pilotforeningene.
- Det er ikke noen stor overraskelse at dette dukket opp nå, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen.
Han understreker at det ikke er uvanlig at flyselskaper går inn under en såkalt chapter 11, og tror det kan være fornuftig av SAS å gjøre dette nå.
Påvirker ikke den daglige driften
Chapter 11 er kort forklart en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol. Den innebærer at selskapets kreditorer ikke kan begjære selskapets konkurs.
- Det er mange flyselskaper som har gjennomført dette, spesielt i USA, og kommet ut mye bedre «form» enn da de gikk inn i det, sier Elnæs.
Forutsetningene for å få søknaden innvilget, forklarer han, består av to grunnpilarer:
- Kreditorene må komme bedre ut enn om selskapet skulle gå konkurs.
- Det er grunn til å anta at selskapet vil kunne fortsette sin drift.
Norwegian fikk konkursbeskyttelse i Irland i desember 2020. Flyselskapet kunne for et drøyt år siden markere avslutningen på ett år med krise, rekonstruksjon og omfattende rettsprosesser med seks milliarder kroner i frisk kapital.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger