SAS og enkelte av datterselskapene har frivillig søkt om konkursbeskyttelse i USA.
Nyheten annonseres dagen etter at over 900 SAS-piloter gikk ut i streik, etter at det ikke ble enighet mellom flyselskapet og pilotforeningene.
- Det er ikke noen stor overraskelse at dette dukket opp nå, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen.
Han understreker at det ikke er uvanlig at flyselskaper går inn under en såkalt chapter 11, og tror det kan være fornuftig av SAS å gjøre dette nå.

Freser: - Var nærmest i mål
Påvirker ikke den daglige driften
Chapter 11 er kort forklart en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol. Den innebærer at selskapets kreditorer ikke kan begjære selskapets konkurs.
- Det er mange flyselskaper som har gjennomført dette, spesielt i USA, og kommet ut mye bedre «form» enn da de gikk inn i det, sier Elnæs.
Forutsetningene for å få søknaden innvilget, forklarer han, består av to grunnpilarer:
- Kreditorene må komme bedre ut enn om selskapet skulle gå konkurs.
- Det er grunn til å anta at selskapet vil kunne fortsette sin drift.

- Pilotene blir lurt
Norwegian fikk konkursbeskyttelse i Irland i desember 2020. Flyselskapet kunne for et drøyt år siden markere avslutningen på ett år med krise, rekonstruksjon og omfattende rettsprosesser med seks milliarder kroner i frisk kapital.
- Det er også planen til SAS. De vil kvitte seg med gjeld, hente ny kapital og sørge for at selskapet er konkurransedyktig framover, sier Elnæs.
SAS-sjef Anko van der Werff har også vært gjennom en slik restrukturering som sjef for det colombianske flyselskapet Avianca.
- Han har altså erfaring med dette. Det er veldig bra for SAS.
- Tror det er plan B
I en pressemelding heter det at begjæringen om konkursbeskyttelse ikke påvirker virksomheten og planlagte flygninger. Et stort antall flygninger rammes imidlertid av den pågående pilotstreiken.
Ifølge selskapet er dette «det neste steget» i den omfattende restruktureringsplanen som har fått navnet SAS Forward.
Flyanalytikeren tror det er en direkte konsekvens av at SAS og pilotforeningene ikke kom til enighet.
- Jeg tror neppe dette hadde skjedd om de ble enige med pilotene.
Overfor Børsen har leder av Svensk Pilotförening, Martin Lindgren, hevdet at SAS ikke ville komme til enighet. Dette avvises på det sterkeste av ledelsen i selskapet.

- Helt usant
Elnæs synes også påstanden om at selskapet ikke ønsket å komme til enighet framstår som søkt.
- Jeg tror dette er plan B, som de har hatt i bakhånd dersom de ikke fikk noen avtale.
- Hvis begjæringen blir innvilget - hva slags SAS kommer vi til å se på andre sida?
- På sikt vil vi nok se et litt mindre SAS enn vi har sett hittil - spesielt på langdistanse. Men vi vil se et konkurransedyktig SAS i hjemmemarkedene i Norden og Europa, og sannsynligvis mellom Norden og Amerika.