Svenskenes SAS-nei:

Tror Norge kan følge etter: - Veldig utfordrende

Svenske myndigheter sier nei til ny kapital til SAS. Norsk flyanalytiker mener det legger press på flyselskapet til å ordne opp selv.

STREIK: Hans Jørgen Elnæs tror ikke det er umiddelbar fare for flyselskapet etter svenskenes avgjørelse. Foto: Johan Nilsson / Reuters / NTB
STREIK: Hans Jørgen Elnæs tror ikke det er umiddelbar fare for flyselskapet etter svenskenes avgjørelse. Foto: Johan Nilsson / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Tirsdag morgen kalte svenskenes næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson inn til pressekonferanse om SAS Forward-planen.

Der ble det klart at den svenske regjeringen sier nei til ny kapital i SAS Forward-planen.

- Nå er det opp til SAS å levere sin plan, la han til.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener avgjørelsen ikke kom overraskende på, og at man kan regne med at Danmark og Norge vil følge etter.

- Ikke dårlig nytt

SAS Forward ble tidligere i år offentliggjort etter at SAS' siste årsregnskap viste et underskudd på over seks milliarder korner.

Forward-planen dreier seg blant annet om å tilpasse flyflåten og personalkostnadene til markedsrealitetene.

- I utgangspunktet betyr det at svenske myndigheter nå mener SAS må hente kapital fra nye private investorer. Det har SAS-ledelsen vært tydelige på at de har regnet med fra før, sier Elnæs til Børsen.

Han sier at man over tid har sett at det har gått i den retningen.

- Jeg ser ikke bort ifra at Norge og Danmark følger etter i samme sporet, legger han til.

  • Det har ikke lyktes Børsen å få en kommentar fra SAS etter tirsdagens pressekonferanse.

- Dårlig nytt for SAS

NHH-professor og flyekspert, Frode Steen, mener det ville vært merkelig om Norge skulle gå inn med ny kapital om ikke Sverige gjør det.

- De har da en sosialdemokratisk regjering i Sverige også, som eventuelt da mener at de ikke skal inn. Danmark har Kastrup som viktigste arbeidsplass i København, men Sverige har også sterke koblingen til Wallenberggruppen. Jeg tenker at danskene vil være påvirket av svenskenes nei, så dette er dårlig nytt for SAS, sier Steen til Børsen.

På den ene siden hadde nok SAS et sterkt håp om støtte fra Sverige og Danmark på den ene siden, ifølge Steen.

- Men jo tydeligere signaler på at dette ikke blir tilfelle, jo mer vil pilotene være villige til å møte ønsket om kostnadskutt, tilføyer Steen.

Ikke bare dårlig nytt

Svenskenes nei er heller ikke bare dårlig nytt, ifølge Elnæs.

Han forklarer at den svenske regjeringen fortsatt vil konvertere fire milliarder svenske kroner, som de ga i ulike låneinstrumenter under pandemien, til aksjekapital i selskapet.

IKKE OVERRESKAET: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs for Winair tror SAS var foreberedt på avgjørelsen til den svenske regjeringa. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
IKKE OVERRESKAET: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs for Winair tror SAS var foreberedt på avgjørelsen til den svenske regjeringa. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Totalt skal SAS kvitte seg med 20 milliarder i gjeld. Nå fjerner den svenske regjeringen fire av dem, så det er positivt, sier flyanalytikeren.

Norske og danske myndigheter har også gitt lån til flyselskapet under pandemien. Også den gjelden tror Elnæs kan bli omgjort til aksjekapital.

- Det vil utgjøre et vesentlig bidrag.

- Legger press

I dag eier Sverige 21,8 prosent av SAS AB, og har de siste åra gitt milliardstøtte til selskapet. Elnæs mener likevel svenske myndighetene over lengre tid har vært tydelige på at SAS ikke kan regne med mer kapital fra myndighetene.

- Det sender et tydelig signal til de private partene SAS forhandler med om at de må bidra med effektiviseringen for å kunne gjennomføre Forward-planen.

Elnæs tror foreningene, for eksempel pilotforeningen, hadde tro på at myndighetene skulle stille opp på kapitalsiden, noe de nå har bestemt at de ikke vil.

- Det legger mer press på dem for å bli enige med SAS om en avtale, og et tydelig signal på at SAS må ordne opp selv, forklarer han.

- Neppe streik

- Vil SAS klare å ordne opp i det selv?

- Jeg tror partene kommer til å bli enige i en eller annen form. Det er den eneste veien videre for at SAS skal få gjennomføre denne planen, svarer Elnæs, og legger til:

- Det blir nok neppe streik med SAS i sommer.

Han tror heller ikke det er fare for at flyselskapet skal gå konkurs eller bli satt på bakken i nærmeste framtid.

- Men, hvis SAS derimot ikke klarer å få gjennom avtaler for å gjennomføre SAS Forward-planen, kan det føre til at selskapet går til en rettslig prosess og må gjøre en rekonstruksjon.

Flyanalytikeren forklarer at det er en liknende prosess Norwegian gjorde i 2020 og 2021.

- Det betyr likevel ikke at selskapet slutter å fly eller at ting stopper opp. Det skal mer til før de havner der, avslutter han.

NHH-PROFESSOR: Frode Steen mener SAS-ledelsen må gå i seg selv. Foto: Marit Hommedal / NTB
NHH-PROFESSOR: Frode Steen mener SAS-ledelsen må gå i seg selv. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer

- Må gå i seg selv

På spørsmål om hvordan SAS' tilstand er nå, svarer Frode Steen:

- Veldig utfordrende, ikke på kort sikt, men hva som skjer med avtaler med piloter og kreditorer denne sommeren er avgjørende for SAS videre skjebne, sier Steen.

Han legger til:

- Vi får håpe at tydelige svar fra svenskene og danskene får piloter og andre private kreditorer til å se alvoret. Men ledelsen må også gå i seg selv. SAS er nok litt overadministrert, sier Steen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer