- Norwegians egenkapital i dag er sannsynligvis tapt, sier Tom Hestnes i Alfred Berg Kapitalforvaltning.
Fondet hans er blant de mange som omgjorde gjeld til egenkapital i vårens redningsaksjon for Norwegian.
Han forteller at fondet hans har solgt seg ut siden da, men at han ikke ser bort fra å kjøpe seg inn igjen i gjelden.
- Uavklarte situasjoner som dette skaper også store muligheter sier han.
- Må på plass før jul
Nå tror Hestnes at Norwegians ledelse ikke har andre alternativer enn å henvende seg til kapitalmarkedet, etter at regjeringen nå har sagt nei til å gå inn med mer penger.
- Selskapet er liv laga på rett kapitalstruktur, så det jeg tror de er nødt til å gjøre, er en ganske stor haste-restrukturering, sier Hestnes.

Skrekkfall for Norwegian
- Hvor raskt må det skje, for at selskapet skal greie seg?
- Styret må nok ha en løsning på plass ganske snart, for å kunne rettferdiggjøre videre drift. Helt klart på denne siden av jul, sier Hestnes til Dagbladets finansnettsted Børsen.
- Eneste mulighet
Han forklarer at en slik løsning må innebære både omgjøring av gjeld i stor skala, og ny, frisk egenkapital, og at begge deler må være i boks før jul.

Hestnes synes det er både paradoksalt og trist at regjeringens nei til å utvide støtten til Norwegian med frisk statlig kapital kommer samtidig med meldinger om at en vaksine kan bli tilgjengelig i nær framtid.
- Mye av usikkerheten for Norwegian er relatert til en avklaring rundt corona, og når vi i dag fikk nyheter om en forestående vaksine er framtida enklere å spå. Følgelig blir det nå lettere å selge en historie om når en normalisering av passasjertrafikken kan inntreffe, sier han.

Mektig allianse slåss for Norwegian
Etter regjeringens nei tror ikke Hestnes det er andre muligheter enn en redningsaksjon som likner på den som ble vedtatt den 4. mai.
- Må reise 2-3 milliarder
- De må få på plass en ny stor restrukturering, med en betydelig konvertering av gjeld, i en størrelsesorden som gjør det attraktivt for nye investorer å gå inn med frisk kapital, sier han.
- Hvor mye må ny kapital må de reise på den måten?
- Jeg vil tippe to-tre milliarder kroner, for å holde selskapet gående ut 2022, sier Hestnes.
Det tror han at Norwegian vil greie.
- Skifteretten er en brutal vei, og alle kreditorer ville være tjent med å finne en frivillig løsning utenfor den. Ergo tror jeg, på tross av kompleksiteten og kort tidslinje, at de klarer det igjen. Vi skal hvertfall bidra det vi kan for å sikre selskapet en rettmessig og bærekraftig fremtid. sier Hestnes til Børsen.
