Matlevering:

Trosser dyrtid: - Enorm vekst

Wolt og Foodora merker at kundene handler annerledes enn før - men de har aldri hatt flere bestillinger.

I VEKST: Både Foodora og Wolt melder om vekst i 2023 - til tross for at folk har fått dårligere råd. Foto: Gorm Kallestad / NTB
I VEKST: Både Foodora og Wolt melder om vekst i 2023 - til tross for at folk har fått dårligere råd. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Kort fortalt

  • Matleveringstjenestene Wolt og Foodora opplever økt etterspørsel til tross for at nordmenn har dårligere råd.
  • De mener at høyere priser, pandemirelaterte vaner og vintervær har bidratt til økningen.
  • Foodora har også sett en stor økning i bestilling av dagligvarer, spesielt blant eldre kunder.
  • Forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incedursun, er ikke overrasket og mener at folk prioriterer å kose seg, selv i dyre tider.

Selv om renta og kuldegradene konkurrerer i å bite hardest, stopper ikke det sultne nordmenn fra å droppe kjøkkenbenken som mellomledd når middagen skal på bordet.

- Vi har hatt en enorm vekst i antall leveringer på slutten av året. Det har vært en vinterstorm av bestillinger. Spesielt i november, desember og januar har det vært stor pågang, forteller pressesjef i Foodora, Mads Dokka Blybakken, til Børsen.

På årets første dag hadde de en dobling i antall bestillinger fra året før, forteller han.

Flere bestillinger i kulda

I november var økningen på 20 prosent sammenliknet med året før - og leveringstjenesten har aldri hatt så mange leveringer, forteller de.

- Jeg tror det skyldes tre ting. Én er dyrtida, kundene våre er mye mer prissensitive og vi investerer mye i tilbud og rabatter. I tillegg tilegnet folk seg nye vaner under pandemien, og å bestille mat har mange tatt et valg om å beholde. Det tredje elementet er været. I snøkaoset er det mange som har tydd til hurtighandel, forklarer han.

KRITISERT: - Ida Wolden Bache framstår mer og mer som en isdronning med lite omtanke for arbeidsfolk i Norge, var Rødt-leder Marie Sneve Martinussens klare beskjed etter torsdagens overraskende rentehopp. Her svarer sentralbanksjefen på anklagene. Video: Lars Martin Gimse / Børsen. Vis mer

Også Wolt melder at dyrtida ikke har slått negativt ut for antall bestillinger fra kunder.

- På ingen måte. 2023 har vært vårt beste år hittil. Å bestille mat fra Wolt koster noen hundrelapper, jeg tror heller folk sparer på andre ting enn å unne seg god mat hjem. Jeg tror mange fikk vane for å bestille mat hjem under pandemien, og har fortsatt med dette - og bruker det for å få tida til å gå opp, sier kommunikasjonssjef Christian Kamhaug til Børsen.

- Samtidig ser vi at det er en trigger for mange når vi kjører tilbud og kampanjer. Folk er ute etter gode tilbud. I tillegg har dagligvarene blitt ganske mye dyrere, og differansen mellom å lage mat selv og å bestille er blitt mindre, mener han.

Mer dagligvarer hjem

Foodora forteller at det er unge voksne mellom 25 og 35 som bestiller mest, og at aldersgruppene rett over og under er omtrent like store. I tillegg har de hatt en stor økning i bestilling av dagligvarer hjem, tilsvarende 35 prosent fra november i 2022 til november i fjor.

- Dagligvarer er noe av det som det går aller mest av, og har en høyere økning enn resten av sjappa. Her er det en eldre målgruppe som bestiller mest.

Forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incedursun, er ikke overrasket over at nordmenns matbestillingsvaner består.

- Det er billigere enn å gå ut å spise, da kjøper man kanskje litt ekstra å drikke og så videre. Vi har jo snakket om at det er dyrtid lenge, men vi har vært overrasket over at kortbruk på restaurant og uteliv ikke har hatt en tydelig nedgang. Folk prioriterer å gå ut og kose seg, forteller hun.

DYRE MATVARER: Synes du også at maten har blitt veldig dyr? Vi har tre veldig gode tips til deg som vil spare litt penger når du er på butikken. Video: Embla Hjort-Larsen / Elisabeth Dalseg. Vis mer

Vil beholde livsstilen

Hun tror imidlertid shopping er et område nordmenn heller kniper igjen på, samtidig som man gjør andre grep som ikke går på forbruk.

- Mange endrer på finansielle avtaler, som å bytte strømselskap og forhandle på boliglån. Samtidig ser vi at gjenbruk virkelig har skutt fart. Det er noe veldig mange er opptatt av, spesielt når det kommer til barn. I tillegg er det mange som selger brukte ting. Det er kjempepositivt, sier Incedursun.

Hun tror også nordmenn påvirkes av hva kjente gjør i sosiale medier, og at restaurantbesøk, uteliv og reiser er noe som påvirker.

- Tror du mange beholder gamle, gode vaner og lever over evne i dyrtida?

- Det er jo en livsstil man har vent seg til, som man ikke nødvendigvis klarer å vende seg av. Men jeg tror de fleste er fornuftige, og ikke havner i luksusfellen. Men det er klart at noen gjør det, og det er nok mange som pusher litt og ser hvor langt de kan gå med samme livsstil.