Julebrussaft:

Trues av ny saft-smell

Fjorårets braksuksess var ikke i nærheten av å møte etterspørselen. Orkla tok grep, men erkjenner nå at de kan komme til kort - igjen.

SUKSESS: For andre året på rad må Orkla innse at de har laget for lite julebrussaft. Foto: Privat
SUKSESS: For andre året på rad må Orkla innse at de har laget for lite julebrussaft. Foto: Privat Vis mer
Publisert

På denne tida i fjor skrev Børsen om den svært populære Fun Light-saften med smak av julebrus. Produktet hadde blitt revet ut av hyllene, og produsenten - som ikke klarte å forutse den voldsomme etterspørselen - måtte be frustrerte kunder om å smøre seg med ett års tålmodighet.

Mangedoblet produksjonen

Orklas lovnad var å komme sterkere tilbake jula 2021:

- Disse ble produsert i sommer etter et bestemt ordrevolum fra kundene våre. Ingen klarte å forutse den fantastiske responsen vi har fått fra forbrukerne. Vi ser jo helt klart at det er et marked for dette, og lover å produsere mer neste år, sa kommunikasjonsdirektør i Orkla, Elisabeth Aandstad Ekheim, til Børsen.

Løftet ble innfridd i form av en mangedobling i produksjonen for jula 2021. Dette til tross: Nå fastslår konsernet, som eier Fun Light, at de kan gå tom for julebrussaft allerede i november.

- Vi produserte 620 000 flasker i år, noe som er sju ganger mer i fjor, men basert på salget vi ser nå, går vi tom kanskje allerede i løpet av november, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla, til Nettavisen, som først omtalte saken.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.