Trues med bøter: - Helt søkt

Bryggeriet Salikatt reagerer på Helsedirektoratets håndheving av alkoholloven.

OPPGITT: Eier av Salikatt bryggeri, Bjarte Halvorsen, mener Helsedirektoratet er for strenge. Foto: Salikatt
OPPGITT: Eier av Salikatt bryggeri, Bjarte Halvorsen, mener Helsedirektoratet er for strenge. Foto: Salikatt Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi vet at misbruk av alkohol ikke er bra. Ingen er tjent med det. Men lovtolkningen til Helsedirektoratet er sjokkerende og urimelig streng.

Det skrev Stavanger-bryggeriet Salikatt i et innlegg på sin Facebook-profil fredag formiddag.

Nisjebryggeriet, ved eier Bjarte Halvorsen, reagerer nemlig sterkt på et brev de mottok fra Helsedirektoratet før jul.

Der sto det at direktoratet hadde gjennomført stikkprøver på bryggeriets sosiale medier-kontoer, som de mener bryter med forbudet mot alkoholreklame.

- Tolkningen av loven er veldig mye strengere nå enn tidligere, sier Halvorsen til Børsen.

- Det forstår vi ikke

Slik han forstår det betyr den nye tolkningen at hvis privatpersoner legger ut et bilde eller en tekst som kan knyttes til bryggeriet med for eksempel en emneknagg, så ansees det som ølprodusentens innlegg.

Og for at bryggeriet da ikke skal bryte alkoholloven, må de fjerne emneknaggen. Børsen har fått brevet fra Helsedirektoratet.

Det betyr at de må gå tilbake og slette gamle innlegg, eller blokkere sin egen emneknagg, mener bryggeriet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer