Trues med bøter: - Helt søkt

Bryggeriet Salikatt reagerer på Helsedirektoratets håndheving av alkoholloven.

OPPGITT: Eier av Salikatt bryggeri, Bjarte Halvorsen, mener Helsedirektoratet er for strenge. Foto: Salikatt
OPPGITT: Eier av Salikatt bryggeri, Bjarte Halvorsen, mener Helsedirektoratet er for strenge. Foto: Salikatt Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi vet at misbruk av alkohol ikke er bra. Ingen er tjent med det. Men lovtolkningen til Helsedirektoratet er sjokkerende og urimelig streng.

Det skrev Stavanger-bryggeriet Salikatt i et innlegg på sin Facebook-profil fredag formiddag.

Nisjebryggeriet, ved eier Bjarte Halvorsen, reagerer nemlig sterkt på et brev de mottok fra Helsedirektoratet før jul.

Der sto det at direktoratet hadde gjennomført stikkprøver på bryggeriets sosiale medier-kontoer, som de mener bryter med forbudet mot alkoholreklame.

- Tolkningen av loven er veldig mye strengere nå enn tidligere, sier Halvorsen til Børsen.

TAXFREE: Skatteutvalget ved utvalgsleder Ragnar Torvik la frem sin utredning for finansministeren mandag 19. desember. Video: Regjeringen Vis mer

- Det forstår vi ikke

Slik han forstår det betyr den nye tolkningen at hvis privatpersoner legger ut et bilde eller en tekst som kan knyttes til bryggeriet med for eksempel en emneknagg, så ansees det som ølprodusentens innlegg.

Og for at bryggeriet da ikke skal bryte alkoholloven, må de fjerne emneknaggen. Børsen har fått brevet fra Helsedirektoratet.

Det betyr at de må gå tilbake og slette gamle innlegg, eller blokkere sin egen emneknagg, mener bryggeriet.

- Det syns vi er helt søkt. Vi har ingenting med de privatpersonene å gjøre, de har lagt ut innleggene sine helt uoppfordret. At vi skal få bot for at du har lagt ut et bilde fra hytta di med litt øl i et glass, det forstår vi ikke, sier han, og legger til:

- Det blir litt som at du kjøper en bil og kjører for fort, og så er det produsenten av bilen som får boten fordi bilen ikke har fartsbegrensning.

Halvorsen har svart Helsedirektoratet, og håper nå at de vil snu. Hvis ikke, risikerer bryggeriet bøter, og i verste fall å få inndratt bevillingen sin.

- Skal virkelig bryggeriet bli straffa for at privatpersoner bruker ytringsfriheten sin? spør Halvorsen retorisk.

Helsedirektoratet: - Deres eget ansvar

Helsedirektoratet bekrefter at de sendte et varsel til Salikatt før jul. I en e-post til Børsen skriver de at Salikatt gir inntrykk av at Helsedirektoratet slår ned på privatpersoners ytringer om alkoholprodukt og produsenter.

- Dette er ikke riktig. Det Helsedirektoratet vurderer som brudd på reklameforbudet, er alkoholaktørers videreformidling av innlegg som inneholdt positiv omtale av alkoholaktørens produkter eller av alkohol generelt, skriver avdelingsdirektør Øyvind Giæver.

- Dersom en alkoholaktør velger å ha en profil i sosiale medier er det deres eget ansvar å sikre at alt innhold på profilen er i tråd med reklameforbudet.

Giæver skriver videre at det er aktøren selv som må forsikre seg om at alt innhold er i tråd med reklameforbudet «enten ved å slette taggede innlegg med alkoholomtale eller ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på aktørens profil».

- Det sistnevnte alternativet er noe aktører enkelt kan velge i sine innstillinger på de ulike sosiale medier-plattformene, skriver Giæver.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer