- Denne streiken kunne ikke ha kommet på et dårligere tidspunkt. Nå er alle flyene er fulle.
Det sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo Reiser, til Dagbladet.
Natt til torsdag ble SAS- streiken ytterligere utvidet, da 200 flyteknikere gikk i sympatistreik med de over 1000 SAS-pilotene som allerede er i streik.
Når flyteknikerne til flyselskapet også er i streik blir det derfor vanskelig å leve opp til kravet om at alle fly skal ha en teknisk sjekk hvert tredje døgn.

- Umulig å komme unna
Til Danmarks Radio sier imidlertid kommunikasjonssjef i SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, at de har en løsning klar på at flyteknikerne i Skandinavia utgår.
De vil nemlig bruke flyteknikere på andre flyplasser rundt i Europa til å få gjennomført de tekniske sjekkene, opplyser Kaoukji til mediet.
I alt vurderer Apollo at rundt 25.000 av deres kunder kan bli berørt av SAS-streiken.

Sender 100 fly
For Apollo har det vært stor usikkerhet knyttet til om deres kunder blir strandet på feriedestinasjonene.
25 000 av Apollo Reiser sine kunder risikerer å bli rammet av streiken, og 7000 nordmenn står i fare for å ende opp som streikefast.
Men fredag bekreftet SAS at de vil sende 100 fly for å hente strandede nordmenn hjem fra utenlandsreise.

Sydenprisene stuper
De første flyene som skal frakte hjem strandede reisende, tok av allerede fredag, opplyser de norske SAS-flygernes leder Roger Klokset.
- Det er veldig fint at de vil sørge for at nordmenn og andre fra Skandinavia kommer seg hjem fra ferie. Vår største frykt var at flere tusen skulle være streikefaste gjennom helga. Folk har både viktige legetimer, avtaler med familie, jobb og kjæledyr som de trenger å komme hjem til, sier Rivera i Apollo og legger til:
- Nå kan det se ut til at det ikke blir så kritisk som vi hadde fryktet. Vi har ikke fått avklart at alle rutene i helga er dekket, men det er kjempefint at vi får hjelp til å frakte folk hjem.
- Streiken er fatal
En ting er dem som sitter streikefast på feriedestinasjonene sine. Noe annet er de flere tusen personene som ikke kommer seg ut av Norge på ferie.
- Det er ufattelig trist for mange. Det er masse barn og familier som har spart opp lenge og som nå også skulle hjelpe en bransje som har lidd i flere år. Nå kommer de seg ikke av gårde, sier Rivera.

- Folk er litt desperate
Så lenge det ikke er dialog mellom partene, så mener kommunikasjonssjefen i Apollo at streiken er «fatal for mange mennesker».
- Streiken kan vare lenge, men de må komme til en løsning. Dette går ut over mange uskyldige mennesker, sier hun og legger til at hun nesten er på gråten over tanken på at ferien blir ødelagt for flere.
Dertil trekker hun fram at denne streiken også går ut over flere små lokale hoteller som ikke får gjester på grunn av de kansellerte flyene.
- Man glemmer menneskene som betaler prisen for streiken. Det er forferdelig.

- Det er krise
Trodde ikke på streik
Til tross for at mange nordmenn allerede er strandet på ulike feriedestinasjoner rundt i verden nå, så opplyser kommunikasjonssjefen i Apollo at de ikke sender folk på sine reiser dersom de ikke har klart å finne en returreise hjem til sine kunder.
Likevel har det vært krevende for Apollo å sende hjem alle dem som allerede hadde dratt på ferie før SAS-streiken startet på mandag.
- Vi sendte folk på ferie i tro om at det ikke skulle bli streik, og normalt blir ikke charterflyene rammet av flystreikene i like stor grad.
Videre opplyser hun at Apollo har satt opp et eget team som ser på mulighetene for alternative transportmidler for å få hjem alle kundene deres.

- Ødelegger øya
- Nå når SAS har meldt at de sender fly for å hente de som er strandet, så håper jeg at vi slipper å finne alternative transportmidler til våre kunder for å komme seg hjem.