Da det norske kjendis-brandet Holzweiler la ut en annonse med stilling som ulønnet internship (praksisplass/praktikant, red.anm.) på firmaets Facebook-side onsdag, gikk det ikke lang tid før reaksjonene begynte å komme.
«Virkelig?» skrev én. «Må være en dårlig spøk», mente en annen.
Selv la toppsjef Suzanne Holzweiler seg paddeflat i kjølvannet av oppstussen, og mente «folk har med rette reagert på annonsen».
- Denne skulle jeg vært foruten. Stillingen skulle aldri ha vært utlyst som ulønnet, sa Susanne Holzweiler til Børsen.
Ordet ulønnet ble raskt redigert ut av annonsen, og Holzweiler opplyste at praktikantstillingen skal lønnes med 350 000-400 000 kroner.
- Kritikkverdig
Gisle Hallstein er leder for Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO). Han oppfordrer arbeidsgivere til å være bevisst, og tilby plasser man kan gi kompensasjon for.
- Det er mange som stiller seg sterkt tvilende til praksisen med gratis arbeidskraft i 2022. Å få en avkastning for arbeid, tror jeg de fleste mener er en god ting. Det handler også om at gratisjobbing ikke er mulig for alle. Da må man tjene penger et annet sted, sier Hellsten til Børsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger