Swarovski-toppsjefen

Unnslapp coronasmell: - Utrolig

Ingen coronakrise å spore i luksusmarkedet.

SPENSTIG: Nadja Swarovski er toppsjef i luksusmerket som bærer familiens navn i fjerde generasjon. Foto: Richard Young/REX
SPENSTIG: Nadja Swarovski er toppsjef i luksusmerket som bærer familiens navn i fjerde generasjon. Foto: Richard Young/REX Vis mer
Publisert

Nadja Swarovski er oldebarn av Daniel Swarovski, mannen som grunnla luksusmerket for 125 år siden.

Under en bærekraftskonferanse i regi av CNBC denne uka leverte hun en oppsiktsvekkende løypemelding.

- Luksusmarkedet under coronapandemien har på et vis vært utrolig spenstig, uttalte Swarovski. Før hun utdypet:

- Foretak har benyttet muligheten til å kommunisere direkte med kundene på digitale plattformer.

Nedstengt, ikke utslått

Under pandemien ble som kjent mye av detaljhandelen i butikk stengt ned. Land etter land innførte strenge regler der bare butikker som solgte nødvendige og livsviktige varer fikk lov til å holde åpent. Luksusmarkedet er åpenbart ikke av den livsviktige sorten.

Det har likevel ikke vært noe hinder, ifølge Swarovski.

- Det har vært fantastisk å se hvordan moteindustrien har klart å løse denne utfordringen, framholdt juveldronningen, og viste til flere digitale kampanjer med moteshow og annen form for direkte kommunikasjon under pandemien.

Dette har dessuten et potensial til å sette varige - og mer bærekraftige spor - i hele motebransjen, framholder hun.

Swarovski poengterte i samtalen med en reporter fra CNBC at en firedel av alle klær som har blitt produsert under coronapandemien aldri ble solgt, ja knapt nok berørt av menneskehender, før de endte opp i søpla.

En fortsatt digitalisering innen moteindustrien kan raskt endre dette triste bildet, mener hun. Rett og slett ved at kunder og designere kan bli mer samkjørte.

Mindre søppel

Ifølge amerikanske miljøvernmyndigheter kaster en gjennomsnittlig amerikaner 34 kilo klær i året, skriver CNBC.

- Jeg forventer at som følge av digital kommunikasjon og en utvidet åpenhet i hele forsyningskjeden, så vil dette tallet absolutt reduseres, sa Swarovski.

Hennes eget firma, der Nadja Swarovski er styreleder og første kvinnelige toppsjef, tok i 2017 steget fra å omtale seg selv som en tilbyder av «rimelig luksus» - et begrep lansert av oldefaren som grunnla selskapet - til å tilby «bevisst luksus».

- Det har vært litt spesielt, særlig som kvinne og etterkommer av mannen som tok mål av seg til å gi alle kvinner en følelse av å bære diamanter, men samtidig innenfor det de har råd til.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer