Ut mot «Jet-Petter»: - Grotesk

Petter Stordalen er blant de som flyr mest med privatjetfly i Norge. Han viser hvordan de aller rikeste har råd til å forurense mest, mener Sofie Marhaug i Rødt.

«GREENWASHING»: Hotellkongen Petter Stordalen blir kritisert for å bruke privatfly mens flere av selskapene hans har en tydelig miljøprofil. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

«GREENWASHING»: Hotellkongen Petter Stordalen blir kritisert for å bruke privatfly mens flere av selskapene hans har en tydelig miljøprofil. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flere utenlandske kjendiser har av klimaårsaker blitt kritisert for sitt bruk av privatfly den siste tiden, deriblant Kylie Jenner og Elon Musk. Også her til lands er privatfly et vanlig transportmiddel for de aller rikeste.

Hotellkongen Petter Stordalen er blant de som bruker mest privatfly i hele Norden, ifølge den svenske avisa Dagens ETC.

- Bruken av privatjetfly er et av de mest groteske utslagene av ekstreme forskjeller, og viser hvordan de aller rikeste har råd til å forurense mest, sier Rødts Sofie Marhaug.

Hun sier at Petter Stordalen blir et ansikt på karbonulikheten i Norge.

Utslipp på Instagram

- De aller rikeste har et forbruk som er med på å drive klimagassutslippene opp. Det er symbolsk når de bidrar så lite og reiser rundt i privatfly, mens vi andre må kutte i vårt forbruk, sier Sofie Marhaug til Børsen.

Hun sier at problemet er at det er snakk om helt reelle utslipp.

Nylig dukket det opp en Instagram-konto som publiserer informasjon om alle flygingene til privatjeten LN-STB. Dette er registreringsnummeret til et Bombardier Challenger 350-fly, som ofte blir brukt av Petter Stordalen.

På kontoen, som heter @Petter.Jet, registreres ruta flyet har tatt, men også klimagassutslippene på turen. Siden den ble opprettet 6. juli, har det totalt blitt registrert 14 flyginger med privatflyet.

Disse flyturene alene gir et klimagassutslipp på 110,4 tonn CO₂.

Hvis Stordalens fly benyttes like hyppig på årlig basis, gir dette et samlet utslipp på 1913,6 tonn CO₂. Til sammenlikning slipper en gjennomsnittlig norsk personbil ut rundt 2 tonn CO₂ per år.

Det årlige utslippet fra Stordalens fly tilsvarer altså samme mengde som fra nær tusen personbiler i samme periode.

Kommunikasjonsdirektør i Nordic Choice Hotels, Bettina Flatland, presiserer at Stordalen ikke bruker det omtalte flyet alene.

- Flyet du henviser til, står i charter hos Sundt Air og har flere eiere og flere brukere enn Stordalen, skriver hun i en e-post til Børsen.

- Urimelig og ufint

Samtidig er det ikke noe nytt at Stordalen blir kritisert for sin privatflybruk. Dette skyldes spesielt at han og flere av hans selskaper har en tydelig miljøprofil.

- Petter Stordalen er en av de som flyr aller mest med privatfly i Norge, samtidig som han smykker seg med å ha miljøvennlige hoteller, hevder Marhaug.

I så fall blir dette et eksempel på såkalt «greenwashing».

Dette tilbakeviser kommunikasjonsdirektør i Nordic Choice Hotels, Bettina Flatland.

- Å kalle bærekraftsarbeidet til Nordic Choice for greenwashing, er urimelig og ufint overfor våre 13 000 ansatte, sier hun.

Flatland opplyser om at Nordic Choice Hotels nylig ble rangert som best på bærekraft i sin bransje av Norsk bærekraftsbarometer. Dette er en måling som baserer seg på forbrukeres vurdering av norske bedrifter.

- At gjestene våre anerkjenner arbeidet som gjøres på våre 213 hotell i Norden, gjør oss ekstremt stolte og er helt klart viktigst for oss.

- Forbruket må ned

- Ut ifra det man leser i avisa, skulle man tro at det var vanlige folk som er det største problemet. Det blir liksom klimaskeptikerne på landet som spiser biff hver dag, sier Sofie Marhaug.

Dette stemmer imidlertid ikke overens med virkeligheten, mener hun. Hun sier at en del av det vanlige forbruket må ned – men ikke i nærheten av så mye som forbruket til de rikeste.

- Myten om den klimavennlige rikingen burde man slå hull på en gang for alle, hevder Marhaug.

SER RØDT: Sofie Marhaug (Rødt). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
SER RØDT: Sofie Marhaug (Rødt). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer

For mens CO₂-forbruket til vanlige nordmenn har gått ned siden 1990, har forbruket til de 10 prosent rikeste gått opp. I 1990 slapp de ut 25 tonn CO₂ årlig – i 2019 var dette økt til 32,5.

Dette viser tall fra World Inequality Database.

- Klimakrisen er utrolig urettferdig. Det er de rikeste som slipper ut mest, og de fattigste som må betale regninga, sier Gina Gylver, leder av Natur og Ungdom.

Gylver sier at ansvaret i utgangspunktet ikke ligger på enkeltmennesker, men at situasjonen er annerledes for de i samfunnet som forurenser mest.

- Nå har vi noen enkeltmennesker med skyhøye utslipp, og de bærer mer av ansvaret enn andre. Noen må stilles til ansvar og ta sin del av regningen. Det gjør de ikke nå.

Hun får støtte av Rødt-politiker Sofie Marhaug.

- De rikeste må slutte å investere i klimafiendtlige prosjekter og generelt få ned forbruket sitt, sier Marhaug, og fortsetter:

- Det som er politikernes oppgave, så lenge forskjellene er så store, blir å gå så langt som å forby de mest klimafiendtlige tingene.

Rødt har tidligere tatt til orde for å forby privatjetfly i Norge, seinest i sommer. Da reagerte de på urettferdigheten i at stadig flere nordmenn får en trangere økonomi, mens andre kan ta i bruk privatfly. Imidlertid ble også klimaaspektet trukket fram.

- Når vi ønsker å forby luksusforbruk, så er det ikke bare symbolsk. Det er klimapolitikk som monner hvis man skal redusere utslippene, sier Sofie Marhaug.

- Alle må være med på dugnaden, men det er ikke en dugnad når man kan kjøpe seg fri. Det kan jo de aller rikeste.

- Rikdommen må omfordeles

Rødt-profilen mener at de rikeste ikke kan fortsette å være klimaverstinger. Siden de er det største problemet, må de redusere forbruket sitt.

Dette kan, ifølge henne, være å slutte å bruke privatjetfly, å reise rundt i luksusyachter og å anskaffe seg eiendom som krever store forbruk.

I tillegg må rikdommen omfordeles, mener Rødt. De har foreslått å øke selskapsskatten, innføre arveskatt og å øke formuesskatten.

Forslagene har fått skarp kritikk, deriblant fra den kjente finansprofilen Jan Petter Sissner og milliardær Gustav Witzøe. Sistnevnte mener at partiet er for opptatt av å «ta rikingene».

På sin side poengterer Rødt at færre milliardærer og millionærer vil gi mindre luksusforbruk – og dermed mindre klimapåvirkninger.

Natur og Ungdom-leder Gina Gylver påpeker samtidig at den rikeste delen av befolkningen har potensiale til å være en del av løsningen.

- Når man sitter på så mye kapital og makt, kan man investere riktig og påvirke politikk og næringsliv. Man kan gå fra å være en stor del av problemet, til å bidra til løsningene, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer