Ut mot SAS: - Unødvendig konflikt

Etter godt over 30 timers sammenhengende forhandlinger, gikk partene i SAS-streiken hver til sitt søndag kveld. Norsk pilottopp mener den langdryge konflikten er unødvendig.

SKUFFET: Leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, er preget av SAS-streiken og de harde forhandlingene. Video: Ivan Larsson. Reporter: Frode Andresen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi synes det er helt horribelt trist, og det har vi synes hele tida. Vi synes det er en unødvendig konflikt, og det kunne vært løst uten konflikt. Vi opplever at SAS dro oss inn i konflikt og at de har holdt oss lenge i konflikt.

Denne kraftsalven serverte en trøtt Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres Forening, da han på vei ut fra søndagens meklingsmøte ble spurt hva han tenkte om de mange reisende som har brukt mange tusen kroner på en reise de kanskje ikke kan få gjennomført.

- Ikke forsvarlig

For på tross av at partene i SAS-konflikten satt i over 30 sammenhengende timer lørdag og søndag, har de fremdeles ikke kommet fram til noen løsning.

- Det var ikke forsvarlig å forsette, var dommen fra Klokset, som med det ikke nødvendigvis siktet til framdriften i forhandlingene, men på partenes søvnmangel.

Dermed er det ingen ende på streiken ennå, selv om SAS gjerne skulle ha fortsatt noen timer til, ifølge SAS' forhandlingsleder Marianne Hærnes.

- Det har vært en mekling som har vært pågående i nesten 35 timer. Det har vært enormt lite søvn, og det er tøft. Derfor synes jeg det er lurt at man går hjem og sover, selv om SAS hadde ønsket at vi fortsetter, sier Hærnes.

- Så det var pilotene som avbrøt forhandlingene i dag? SAS hadde ønske om å fortsette utover kvelden?

- Ja, det hadde vi. Vi hadde ambisjon om å finne en løsning i dag.

Klokset forteller at de satt så lenge som de satt fordi de håpet at de kunne komme til en løsning, men at det ikke lot seg gjør før det ikke lenger var forsvarlig å fortsette.

- Er du skuffet over at dere ikke fikk en løsning i dag?

- Ja, jeg er skuffet over at vi ikke fikk en løsning i desember, og den blir ikke mindre for hver dag som går, sier Klokset.

REFSER SAS: Leder i Norske SAS-flygeres Forening, Roger Klokset, mener det er SAS som har skylda for den langdryge konflikten. Foto: Chris Anderson/TT NYHETSBYRÅN / NTB
REFSER SAS: Leder i Norske SAS-flygeres Forening, Roger Klokset, mener det er SAS som har skylda for den langdryge konflikten. Foto: Chris Anderson/TT NYHETSBYRÅN / NTB Vis mer

Peker på SAS

På tross av at han åpenbart var sliten og trøtt tok Klokset seg god tid til å besvare spørsmål fra journalistene. Han la på ingen måte skjul på hvem han mener må bære hovedansvaret for konflikten, som foreløpig ikke ser ut til å ha en ende.

Han mener at pilotene tar ansvar i konflikten ved å strekke seg så langt som de overhodet har mulighet til.

- Vi startet prosessen i november. Det er ligger ikke på oss at det har gått så langt tid som det har gjort uten at vi har kommet fram til en løsning, sier Klokset.

- Ligger det på SAS?

- Absolutt.

På det svarer SAS' forhandlingsleder Hærnes følgende:

- Jeg kan ikke stå for hva Roger velger å uttale seg om, men jeg kan love deg én ting: Vi ønsket å fortsette med det formål om at vi skal finne en løsning i dag.

Klokset ga samtidig klar beskjed om at det ikke er noen garanti for at SAS-pilotene vil godta et eventuelt forhandlingsresultat i Stockholm. Han uttalte blant annet at de strekker seg veldig langt for å få en slutt på konflikten, til og med «kanskje lenger enn medlemmene vil godta».

- Medlemmene har fått informasjon om hvor langt vi strakk oss før streik, og vi strakk oss veldig langt. Vi har fått tilbakemeldinger som vi må forholde oss til. Medlemmene sitter med det endelige ordet om vi kommer til en enighet, men det må vi ta når vi kommer dit, sier Klokset.

- Usedvanlig

Et av stridstemaene som ifølge NRK er ett av punktene partene fremdeles forhandler om, dreier seg om lengden på tariffavtalen.

Ved forrige meklingsrunde forslo SAS en tiårig tariffavtale, noe som ville betydd at pilotene ikke kunne streike i den perioden.

SAS skal ha lempet på kravet til lengde på tariffavtalen, og skal nå være villig til å gå med på åtte års løpetid, men det er ikke godt nok for SAS-pilotene, som har satt seks år som maksimumslengde.

Denne tematikken får også Klokset til å fyre av en ny bredside mot SAS.

- Det er usedvanlig at en arbeidsgiver krever 10 års avtalelengde, selv om de har beveget seg nedover. Fagbevegelsen i Norge har reagert sterkt på dette. Det er ekstremt uvanlig. Og også i en veldig syklisk bransje og i en periode der det er veldig vanskelig å forutsi utviklingen i framtida og i arbeidsmarkedet, sier Klokset, og legger til:

- Så har vi en historie med lav tillit til SAS-ledelsen på de grepene som er gjort med å organisere seg bort fra tariff. Det gjør det heller ikke enklere å gå inn på så lange avtaler.

For SAS del dreier akkurat dette punktet seg om potensielle investorer i selskapet.

- Dette handler om forutsigbarhet for noen som skal gå inn og bruke en del penger og investere i SAS, sier Hærnes.

Ifølge Klokset har pilotene, på den rent økonomiske siden, en smertegrense på nedgang i vilkårene på 25 til 30 prosent, men han er lei seg for at det tar lang tid før man finner en løsning alle kan skrive under på.

- Det er utrolig trist at det bare drar ut og drar ut og at vi ikke klarer å komme til en løsning, men vi er trykket inn i et hjørne. Vi har ikke noe annet valg. Det står om eksistensgrunnlaget vårt, og vi har vært villig til å betale veldig dyrt for det, men det går en smertegrense, fastslå Klokset.

Han peker samtidig på at pilotkostnadene ikke utgjør mer enn 5 -6 prosent av SAS' kostnader.

- I et bilde der SAS ligger på det dobbelt av konkurrentene i enhetskostnader, så kan pilotene fly gratis uten at SAS er konkurransedyktige på kostnader alene. Det setter det i perspektiv, sier Klokset.

25 punkter

Riksmekler Mats Ruland ønsker ikke å kommentere hva som gjenstår for at partene kan komme til en enighet, eller hvor langt unna partene står hverandre.

- Partene er ikke i mål. Det er en totalitet som skal løses, og nå er vi ikke i mål med alle løsningene, sier Ruland.

Han sier det har vært bevegelse gjennom hele meklingen, mer de siste dagene, men at det må mer bevegelse til for å komme i mål.

- Planen er å møtes i morgen klokka ni. Om partene mente at det ikke var grunnlag for det, så hadde de ikke gjort det. Det er tretthet som gjør at vi går fra hverandre nå. Vi har jobba samvittighetsfullt gjennom natta, dagen og gårsdagen. Nå var alle slitne, sier Ruland.

Den svenske riksmekleren Claes Stråth avslører at riksmeklerne har laget en liste på 25 punkter som de jobber ut fra, og at noen punkter er strøket i løpet av dagen.

Hvor mange punkter som gjenstår ønsker han ikke å si noe om, men røper at det er mellom to og 24.

- Om det er vilje fra partene, så kan vi få en løsning i morgen. Vi får se hvordan det ser ut når morgendagen er her, sier Stråth.

Partene avsluttet forhandlingene søndag en drøy time etter at SAS' forhandlingsleder, Marianne Hærnes, var ute på en liten luftetur. Den lufteturen ble brått avbrutt etter bare noen få skritt av en telefon.

- Jeg skal inn igjen, sa Hærnes etter å ha avslutte telefonsamtalen, og la til at hun gikk inn igjen fordi «jeg ble bedt om å komme inn igjen».

SAS' representanter har ikke blitt sett etter at forhandlingene ble avsluttet for kvelden.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer