Utelivsprofil ut mot avis: - Oppgulp

Nyoppstartet utested i Tromsø får hard medfart for å ikke tilby det lokale ølet Mack.

NYÅPNET: I helga åpnet Hard Rock café i Tromsø - uten Mack-øl i kranene. For det får utestedet hard medfart av lokalavisa Nordlys. Foto: Hard Rock Café Tromsø
NYÅPNET: I helga åpnet Hard Rock café i Tromsø - uten Mack-øl i kranene. For det får utestedet hard medfart av lokalavisa Nordlys. Foto: Hard Rock Café Tromsø Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Da er det virkelig trist å se med hvor lite omtanke og respekt den nye etableringen forvalter denne nordnorske tradisjonen. Eierne gjør ingenting for å skape aksept og knytte bånd til Tromsø».

Det skriver avisa Nordlys på lederplass søndag 2. oktober, samme dag som Hard Rock Café Tromsø åpnet dørene for første gang.

- Oppgulp

I lederen, som har tittelen «Hardt og historieløst», kritiserer avisa at den nyåpna restauranten ikke har Mack-øl i trappekranene, og kritiserer innehaverne for at de har valgt det han mener er nærmest utelukkende utenlandske leverandører.

Avisa langer også ut mot Karl-Henning Svendsen, som er daglig leder i utelivsaktøren Noho, og som står bak åpningen.

Noho er et finsk restaurantkonsern, som står bak over 250 restauranter, barer, puber, nattklubber og utesteder. Svendsen er daglig leder i den norske delen av konsernet.

Han mener Tromsø-avisa er på ville veier.

- Det er merkelig at avisa har skrevet denne lederen uten å sjekke fakta. Det er bare masse oppgulp. Vi har valgt å satse på to Tromsø-bryggerier som ligger midt i sentrum, Graff og Bryggeri 13. Og på industri-øl har vi 8-10 forskjellige varianter, sier han til Børsen.

REAGERER: Utelivsprofil Karl-Henning Svendsen. Her er han i lystigere lag, med nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Kristin Svorte/Dagbladet
REAGERER: Utelivsprofil Karl-Henning Svendsen. Her er han i lystigere lag, med nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Kristin Svorte/Dagbladet Vis mer

- Må le av hele greia

Han mener også at det ikke stemmer at restauranten bare har valgt utenlandske leverandører.

- Vi kjøper alt av matvarer lokalt. Det er et gammelt bygg som har stått tomt i 20 år, som vi nå har totalrenovert. Den jobben har vi også hovedsakelig brukt lokale leverandører til.

Svendsen forteller at han personlig ikke har noe imot Mack bryggeri, men at det var pris og tilbud som gjorde at de valgte som de gjorde.

- Vi kan ikke bare basere business på følelser. Vi har et ansvar for våre ansatte også. Det er mange steder som har valgt bort Mack, og det er det en grunn til, sier han.

Om kritikken av ham som person, sier Svendsen følgende:

- Det er et ordentlig personangrep. Men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å le av hele greia. Jeg sover ikke noe dårligere om natta på grunn av dette, sier han.

- Like nordnorsk som kokosnøtter

Politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim, er den som svarer på Svendsens lederkritikk. Hos ham vinner ikke Noho-sjefens argumenter fram, og han starter med å ta for seg at utestedet tilbyr Nordlands Pils.

- Det å servere Nordlands Pils er en fornærmelse mot Tromsø by. Nordlands Pils er like nordnorsk som kokosnøtter. Det er påklistret en nordlandsbåt og sendt nordover fra et annet sted i Norge, og er eid av danske Carlsberg, sier Fjellheim til Børsen, og slår fast:

- Det er en sånn mangel på fingerspitzgefühl for tradisjoner og ølkultur.

IKKE FORNØYD: Skjalg Fjellheim, politisk redaktør i avisa Nordlys. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
IKKE FORNØYD: Skjalg Fjellheim, politisk redaktør i avisa Nordlys. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

For ordens skyld: Nordlands Pils eies av Ringnes, som igjen eies av Carlsberg Group. Pilsen brygges i dag på Ringnes Bryggeri.

For Fjellheims del er det et viktig poeng at om Svendsen hadde valgt å tilby Mack i utestedets kraner, så hadde det også kommet de 110 lokale arbeidsplassene ved bryggeriet til gode.

- Når man starter en utelivsbedrift i Tromsø så må man legge til grunn at man har forstand nok til å støtte disse 110 arbeidsplassene, som er i en utsatt konkurransesituasjon, sier Fjellheim.

- Må innse brøler

Nordlys' politiske redaktør lar seg heller ikke overbevise av at utestedet vil servere øl fra to lokale bryggerier.

- Det er to små mikrobryggerier. Hvor stor del av omsetningen er det? Det er jo det man selger fra fat som monner, sier Fjellheim, som har følgende klare oppfordring til Svendsen:

- I stedet for å angripe budbringeren bør han gjøre det eneste riktige, innse at han har gjort en brøler, og tilby Mack i kranene til sine kunder. Da gir han et viktig og riktig signal til de som starter utelivsbedrifter i store deler av Nord-Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer