Utfordringer: Rekordvekst

Levering til populære hytteområder og butikk-nekt for påsketurister ser ut til å være en god kombinasjon for Kolonial.no.

REKORD-UKE: Uka før påske har Kolonial opplevd en rekordstor pågang. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
REKORD-UKE: Uka før påske har Kolonial opplevd en rekordstor pågang. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

«Svært stor pågang! Vi anbefaler å være tidlig ute med å legge inn bestillingen. Vi jobber på spreng med å øke kapasiteten. Beklager og takk for tålmodigheten!»

Det er meldingen som møter Kolonials kunder tirsdag før påske.

Siden coronapandemien inntraff, har det bare gått én vei for hjemleveringstjenestene: Rett til værs.

Og selv i et år med en enorm vekstperiode, er Kolonial blant dem som nå har hatt rekordhøy etterspørsel før påske.

Populært

Flere av Kolonials kunder har de siste dagene opplevd at nettbutikken både er utsolgt for varer og har lengre leveringstid enn vanlig.

At dette har vært en utfordring de siste dagene opp mot påskeferien, bekrefter kommunikasjonsdirektør i Kolonial, Louise Fuchs, til Børsen. For varene har nemlig gått unna som varmt hvetebrød.

- Det at vi har blitt utsolgt for noen varer og har hatt litt lengre leveringstid, skyldes at vi plutselig har gått over forventet vekst. Da fylles det opp på leveringstidspunktene, sier Fuchs.

REKORD: Kolonial hadde forrige uke den høyeste pågangen de har hatt i løpet av det siste året, forteller Louise Fuchs. Foto: Kolonial
REKORD: Kolonial hadde forrige uke den høyeste pågangen de har hatt i løpet av det siste året, forteller Louise Fuchs. Foto: Kolonial Vis mer

Årsaken er at veldig mange kunder har valgt å bestille varer for hele påskeuka, enten hjem eller levert til hytta, forklarer kommunikasjonsdirektøren.

Allerede i fjor sommer åpnet selskapet for levering i populære hytteområder, en tjeneste som ser ut til å være ekstra populær når helsemyndighetene fraråder å gå på butikken under hyttebesøket.

RÅD: Dette er rådene og anbefalingene for deg som skal på fjellet i påska 2021. Vis mer

Slår tidligere rekorder

Forrige uke hadde Kolonial nesten dobbelt så mange bestillinger som i fjor på samme tid, en periode som for øvrig også var en svært kraftig vekstperiode.

Forrige ukes pågang lå også godt over andre uker det siste året.

Tirsdag kom SSB med nye tall for omsetningsvolumet på detaljhandelen. De viser at den kraftige veksten i netthandel vi har sett gjennom pandemien fortsatte i sist måned, og at sesongjustert omsetningsvolum gikk opp 7,8 prosent fra januar.

Kalenderjustert omsetningsvolum for netthandel har hatt en økning på hele 63 prosent fra februar 2020 til februar 2021, skriver SSB.

I løpet av corona-året har Kolonial, som i dag er Norges største dagligvarebutikk på nett, bemannet opp med flere hundre ansatte. Blant annet dro selskapet nytte av permitterte hotellansatte i tida etter den første nedstengningen.

Selskapet har også framskyndet byggingen av det 18 000 kvadratmeter store lageret i Lier, som etter planen skal stå klart i begynnelsen av 2022.

- Vi har virkelig tatt på oss løpesko og gjør det som trengs alle sammen, sier Fuchs.

Færre varer

Men til tross for en kraftig oppskalering, har det altså likevel blitt knapphet på enkelte varer den siste uka.

På spørsmål om Kolonial selv opplever leveringsproblemer inn til lagrene i disse dager, svarer Fuchs at det også har kommet færre av enkelte varer enn selskapet har bestilt.

Kombinert med stor etterspørsel, risikerer man derfor at det er utsolgt av enkelte varer.

Fuchs benytter derfor anledningen til å komme med en liten påminnelse:

- Husk at leveringene er svært fleksible og at vi leverer alle de røde dagene i påska. Det er derfor heller ikke for sent å bestille dersom du ikke har gjort det, eller å bestille påfyll.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer