«Vanvittig» i 2020: Advarer på ny

Bolleland-eieren slo alarm om ladesituasjonen i 2020. Nå ber han elbileiere stålsette seg for en ny vinter.

INGEN ENDRING SIDEN 2020: Espa servicesenter er et fast stoppested for mange sommer- og vinterturister på grunn av beliggenheten ved E6, midt mellom Oslo og Lillehammer. Nå oppfordrer de elbileiere om å styre unna typiske utfartsdager i vinter. Foto: Morten Støen
INGEN ENDRING SIDEN 2020: Espa servicesenter er et fast stoppested for mange sommer- og vinterturister på grunn av beliggenheten ved E6, midt mellom Oslo og Lillehammer. Nå oppfordrer de elbileiere om å styre unna typiske utfartsdager i vinter. Foto: Morten Støen Vis mer
Publisert

- Det er en fare for at folk må smøre seg med tålmodighet. Det blir nok kø i år igjen, sier Morten Støen, eier av Espa servicesenter, mest kjent som Bolleland, til Børsen.

I romjula 2020 slo Bolleland-eieren, misfornøyde elbil-eiere, og Elbilforeningen alarm om tidvis «vanvittige køer» ved flere av landets ladestasjoner.

Nå kryper gradestokken igjen nedover. Ifølge Morten Støen bør elbilistene nok en gang stålsette seg for potensielt seige ladekøer til og fra vinterfjellet.

- Vi har bare de laderne vi har, og det antallet har ikke økt siden 2020.

- Er ille

I mellomtida har antallet elbiler på norske veier skutt fart. Hele 65 prosent av alle bilene som ble solgt i Norge i fjor var en elbil, ifølge Statistisk sentralbyrå. Hver sjette bil er nå elektrisk.

På toppen av dette er store deler av transportnæringa i ferd med å omstille seg til elektriske kjøretøy de neste åra. Det legger ytterligere press på situasjonen.

- Når vinteren setter inn og de fleste skal til fjells, så opplever vi at problemene oppstår på typiske utfartsdager. Noen har tålmodighet, mens andre synes situasjonen er ille, fortsetter Støen.

- Hva er din oppfordring til elbilistene inn mot vinteren?

- Nordmenn har for vane å reise samtidig, gjerne rett etter jobb og da koker det som mest. Rådet vil vel være å unngå typiske utfartstider.

I 2020 hadde Espa storstilte planer om å utvide ladeparken med 40 ladere. Problemet var at det ikke var nok strøm i bygda. Løsningen kunne blitt en trafostasjon. Problemet var at prislappen på det elektriske anlegget ville komme på hele 25 millioner kroner.

- Det ble en for kostbar affære for vår del. Så vi har ikke brukt mer tid eller energi på dette siden.

DYRT: Strømanalytiker Tor Reier Lilleholt tror vinterprisene på strøm kan bli ekstreme i Sør-Norge. Reporter: Magnus Paus/Dagbladet TV Vis mer

- Problem på utfartsdager

Støen anslår at om lag 560 000 biler totalt stanser ved Espa i løpet av ett år. Han er ikke fremmed for å investere i en utvidelse, men mener regjeringen må komme på banen.

- Dersom staten faktisk ønsker at nordmenn skal gå over til elbiler, mener jeg de har et ansvar for å legge til rette for nok strøm ved de største og mest besøkte plassene. De har et ansvar for å sikre god nok infrastruktur.

Norsk elbilforening gjennomførte en undersøkelse i sommer, som viste at 47 prosent av elbilistene opplevde kø av og til eller ofte. I april samme år var tallet på 51 prosent.

- Det er bygget mye de siste åra. Utfordringen er at vi trenger veldig mange flere ladere, så det har Espa-sjefen helt rett i. Problemet er knyttet til utfartsdager, som helger og ferier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

- Det er synd

I dag finnes det om lag 5300 hurtig- og lynladere i Norge. Innen utgangen av 2025 vil behovet være ytterligere 9000.

- Stortinget har vedtatt et mål for nybilsalget innen 2025, om at alle biler skal være utslippsfrie. Jeg mener regjeringen har et overordnet ansvar for å sikre at infrastrukturen holder tritt med utviklingen, fortsetter Bu.

Hun understreker samtidig at de kommersielle aktørene skal ta sin del av regninga.

- Men når man har et ønske om å bygge ut, er det synd at kostnadene for å koble til strømnettet blir for store. Det meste av ladere bygges kommersielt i dag. Det er bra og slik skal det fortsette, men samtidig må man kanskje se litt på rammebetingelsene.

Vil unngå barriere

Regjeringen har lovet å komme med en ladestrategi før nyttår. Den har Bu store forventninger til.

- Myndighetene må se på en overordnet plan. Etter hvert vil det komme flere elektriske busser i byene, samt elektrifisering av tungtransport. Da må infrastrukturen holde tritt for å lykkes med målet.

I en epost til Børsen opplyser Samferdselsdepartementet at regjeringen vil legge frem sin ladestrategi innen utgangen av året.

- I statsbudsjettet for 2022 styrket regjeringen Enova med 100 millioner kroner slik at Enova kunne bidra til hurtigladere i områder uten tilstrekkelig grunnlag for kommersiell utbygging. Når disse ladestasjonene blir etablert, vil hurtigladere være tilgjengelig over hele landet, også i områder med lav befolkningstetthet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Han fortsetter:

- Ladestrategien vil skal legge fram, vi fortelle hva regjeringen vil gjøre for å videreutvikle den nasjonale ladeinfrastrukturen, slik at mangel på lademuligheter langs veiene ikke skal bli en barriere mot rask innfasing av elektriske kjøretøy.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer