Vanvittig vekst: - Fem ganger så høyt

Dagligvarekjedene melder om skyhøye salgstall på drikkevarer i forrige uke, og begrunner det med streik og fint vær.

ØLTØRSTE: Nordmenn sikret seg drikkevarer i forrige uke, mens streiken fortsatt pågikk. Foto: Bendik Hansen/Dagbladet
ØLTØRSTE: Nordmenn sikret seg drikkevarer i forrige uke, mens streiken fortsatt pågikk. Foto: Bendik Hansen/Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mandag kveld ble det kjent at Kiwi i forrige uke opplevde en enorm vekst i salget av øl og mineralvann, og at de begrunnet det med storstreiken mellom LO og NHO.

Tall fra betalingsselskapet BankAxept viser også at nordmenn handlet 10-15 prosent mer dagligvarer under streiken enn under en vanlig uke, meldte NTB fredag.

- Vil berømme kundene

De gode salgstallene gjelder også for Rema 1000 og Coop.

- Vi hadde et bra salg på brus og mineralvann i forrige uke sammenliknet med tilsvarende uker. Årsaken var nok en blanding av streik og godt vær mange steder i landet, men vi vil berømme kundene for ikke å hamstre selv om vi ikke satte noen maksbegrensninger på noen varer i butikken, skriver salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye i Rema 1000 i en e-post til Børsen.

- Stor vekst

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, skriver i en e-post til Børsen at om man ser på snitt for uka, så var det et omsetningsløft på drikke på om lag 50 prosent mot en normaluke.

- Det ble handlet inn mye drikke tidlig i uka, spesielt mandag da streiken var et faktum, men heldigvis tok kundene innover seg oppfordringen om å handle som normalt, og vi slapp den store hamstringseffekten, skriver han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.