Søndag forsvant turistubåten «Titan» sporløst under et dykk ned til skipsvraket av «Titanic». Nå viser det seg at en tidligere ansatt i eierselskapet OceanGate, David Lochridge, slo alarm om sikkerheten om bord allerede i 2018.
Han skal spesifikt ha hevdet at ubåten ikke var designet for å kunne dykke såpass dypt.
Deretter skal Lochridge ha fått sparken. Det avslører rettsdokumenter som har blitt hentet fram av magasinet The New Republic.

Ubåtens fortid: «Kan resultere i død»
Ble saksøkt
Ifølge rettsdokumentene var det David Lochridge, som på den tida var direktør for marine operasjoner og ansvarlig for sikkerheten til både crew og passasjerer, som kom med advarsler om ubåtens sikkerhet.
Han nektet blant annet å godkjenne bemannede tester av tidligere modeller av ubåten, ettersom han mente det ikke var forsvarlig.
Et av problemene Lochridge pekte på, var at han mente ubåten bare var designet for å kunne ta seg ned til 1300 meters dyp. Til sammenlikning befinner vraket av «Titanic» seg på en dybde på rundt 3800 meter.
Kort tid seinere fikk direktøren sparken for å «ha avslørt konfidensiell informasjon» om ubåten, før han deretter ble saksøkt av sin tidligere arbeidsgiver.
Forsøkte å tie ham
I et motsøksmål hevdet Lochridge at:
«Istedenfor å ta Lochridges bekymringer på alvor, velger OceanGate å oppheve Lochridges arbeidskontrakt i et forsøk på å tie ham og for å unngå å ta stilling til utfordringene med sikkerhet og kvalitetskontroll.»
Saken mellom de to partene skal ha blitt avsluttet et par måneder etterpå uten videre eskalering.

Utvider søk etter savnet ubåt
Styres av en spillkontroller
Dette var ikke siste gang noen stilte spørsmål ved sikkerheten på ubåten. Den skal bli styrt av en spillkontroller, og kommunikasjonen mellom ubåten og moderskipet har tidligere blitt avbrutt over lengre perioder.
Imidlertid er dette første gang at ubåten har forsvunnet såpass lenge.
De fem personene om bord på ubåten skal ha hatt nok oksygen til å overleve i 96 timer. Tirsdag kom Kystvakta med en uttalelse om at de anslår at det er igjen mellom 40 og 41 timer med oksygen i ubåten.