- Vi forventer historisk vekst i årets julehandel, meldte Virke i sin prognose for julehandelen 2020.
Som sagt, så gjort. Tross coronakrise, dystre ledighetstall og økonomisk uro er det lite som tyder på at nordmenn gikk på sparebluss i desember.
Statistikk fra betalingstjenesten Klarna - som står for mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge - viser rekordvekst i julehandelen på nett.

Norsk gigantgjeld: - Vi er redde
Venter kraftige utslag
Omsetningstall fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger viser at salget økte hele 48 prosent, sammenliknet med samme periode i 2019.
Det gir grunnlag for bekymring, mener inkassoselskapet Fair Group.
- Tallene for julehandelen er tydelige, og vi kan forvente en kraftig økning i mislighold fra julehandelen gjennom årets første måneder, sier Fair-partner, Christian Aandalen, til Børsen.
- Ti ganger høyere
I sin ferske kvartalsanalyse har kredittopplysningsbyrået Creditsafe Norway og Fair blant annet tatt for seg fjorårets inkassoutvikling. I november registrerte sistnevnte aktør de høyeste inkassotallene i 2020. Aandalen mener den snøballen vil fortsette å vokse i årets første måneder.
- Det var rekordvekst i julehandel på nett. Det kommer vi til å se på inkassotallene våre i tida framover, sier Aandalen.

Nå kommer inkassosmellen
Fair rapporterer at de i begynnelsen av 2019 så en kraftig vekst i antall henvendelser knyttet til delbetalinger og avdragsordninger. Dette stabiliserte seg på et høyt nivå gjennom tredje kvartal, før det skjøt fart i årets tre siste måneder.
- Nivået i desember var ti ganger høyere enn i januar, og to og en halv gang høyere enn da krisa inntraff. Årsaken til henvendelsene skyldes dels enklere løsninger for delbetalinger og avdragsordninger, fleksible oppdragsgivere og tøffere økonomiske tider, forklarer han.

Nordmenn med julegjeld: - Hårreisende
- Hatt rekord
Aandalens bekymring for julehandelen og de langsiktige konsekvensene av den, deles av Geir Grindland i Kristiansand-firmaet InkassoPartner.
- Julehandelen kommer til å bli ei bombe. Det begynte egentlig i høst og eksploderte i november. Mange har hatt rekord på innkommende inkassosaker, sier Grindland til Børsen.
Han påpeker at det er veldig lett å handle med en Klarna-faktura, men mener det er omtrent like lett å glemme en faktura.

Advarer: Historisk høyt nivå
- Så har inntektene til en del stagnert, og det vil virkelig kjennes at folk vil ha problemer med å betale for seg. Det er en fryktelig tid med inkasso og permitteringer.
Disse misligholder
Christian Aandalen peker på at økt mislighold kan få store konsekvenser for samfunnet for øvrig.

Nødrop fra Oslo sentrum: - Det har gått til helvete
- Øker antall inkassosaker, så vil - på et eller annet tidspunkt - antall konkurser øke. Antall privatpersoner som får større betalingsproblemer, vil også øke. Når privatpersoner får utfordringer, resulterer det i en nedadgående spiral.
- Hvem befinner seg i misligholdsbunken?
- Her tror jeg du finner et godt utvalg av den norske befolkningen, men kanskje flest av alle oss som er litt yngre, som synes det er enklere å handle med Klarna enn med kort.
- For tidlig å si
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, forteller at han ikke er bekymret for en potensiell inkassosmell etter julas store shoppingfest.
- Det er selvfølgelig for tidlig å gi noen bestemte svar rundt inkasso, men alle indikasjoner hos oss peker heller mot en nedgang i andelen basert på påminnelser og den generelle trenden både før og etter coronautbruddet. Saker som går til inkasso er i utgangspunktet også meget lavt hos oss. Vi har hatt en nedgang de siste årene, også i julehandelen, sier Elvestad til Børsen.

Frykter de kommende ukene
Markedsdirektøren opplyser at en stor andel nordmenn benytter seg av Klarnas tjenester i løpet av et år, og at majoriteten av kundene kan vise til god betalingshistorikk.
- Største delen av våre inntekter kommer av å tilby checkout-løsningen til nettbutikker. Delbetaling utgjør en veldig liten andel av kjøp med Klarna, understreker han.