Sommerferie 2021:

Varsler beinhard kamp om turistene

Spytter 50 millioner i kassa for å hjelpe norsk reiseliv.

MÅ KJEMPE: Næringsministeren varsler en beinhard kamp om utenlandsturistene når landegrensene åpner igjen. Bildet viser Preikestolen, som er en av Norges mest besøkte turistdestinasjoner. Foto: Shutterstock / NTB
MÅ KJEMPE: Næringsministeren varsler en beinhard kamp om utenlandsturistene når landegrensene åpner igjen. Bildet viser Preikestolen, som er en av Norges mest besøkte turistdestinasjoner. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Innovasjon Norges nye reiselivsstrategi inneholder hovedsakelig langsiktige tiltak for norsk reiseliv, men også strakstiltak for å redde årets sommersesong.

Blant annet kommer det 50 friske millioner fra regjeringen for å markedsføre Norge som reisemål, hovedsakelig i Nord-Europa. Dette skal sikre at turistene raskt kommer tilbake.

- Det kommer til å bli beinhard kamp om utenlandsturistene når grensene åpner igjen. Derfor vil vi nå doble midlene til internasjonal markedsføring, slik at turistene velger Norge og alt det flotte norsk reiselivsnæring har å by på, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Vil håndtere «voksesmerter»

Reiselivsstrategien ble overrakt fra Innovasjon Norge til Nybø på Nasjonalmuseet i Oslo torsdag formiddag. Strategien ser i hovedsak på det langsiktige perspektivet for norsk reiseliv, ettersom Innovasjon Norge fikk oppdraget før koronapandemien begynte.

- Vi må ikke glemme utfordringene fra før pandemien. Næringen slet med det vi kan kalle voksesmerter. Det var for høyt besøkstrykk på en del steder i sommerhalvåret, mens det nesten ikke var besøk i det hele tatt resten av året, sa Nybø under lanseringen.

ÅPNET: Nå kan folk i Famagusta endelig bruke stranda i Varosha igjen. Men de opprinnelige innbyggerne ser rødt. Foto: Birol Bebek / AFP / NTB Vis mer

Overfor NTB utdyper næringsministeren at hun håper reiselivsstrategien vil hjelpe næringen med å spre turistsesongen utover året. Det vil også bidra til å skape helårs arbeidsplasser i turistområder som Lofoten.

- Norge har mye å by på, og vi har mye plass, så det skulle vært mulig å spre det litt utover, sier Nybø til NTB.

Stor oppfinnsomhet

Strategien oppfordrer blant annet ulike deler av reiselivet til å samarbeide mer og redusere klimaavtrykket sitt. Til sammen er det 23 forskjellige forslag i dokumentet fra Innovasjon Norge. Etterlevelse av FNs bærekraftmål står sentralt, og Nybø merker at det er stor omstillingsvilje i næringen.

- Vi ser at oppfinnsomheten er ganske stor, sier næringsministeren.

For å hjelpe reiselivet med å lansere samarbeidsprosjektene åpner regjeringen for at slike prosjekter kan søke om midler fra en omstillingsordning som skal lyses ut med over 800 millioner kroner i potten.

Reiselivsaktører som Tromsø Friluftssenter kritiserer fokuset på langsiktig omstilling framfor hjelp til å komme seg gjennom resten av pandemien, skriver NRK.

- Når vi har hatt utlysninger av denne typen tidligere, har de vært veldig populære, og mange har søkt. Jeg har forståelse for at ikke alle reiselivsbedrifter er helt der i øyeblikket, men erfaringene viser at dette er populært, sier Nybø.

Skeptisk

Hun legger til at det fortsatt er kompensasjonsordninger på plass for bedrifter som trenger umiddelbar hjelp.

Bransjeorganisasjonen Virke har lite å utsette på selve tiltakene, men er skeptisk til gjennomføringsviljen.

- Denne strategien må følges opp, ikke legges i skuffen. Nå er det opp til regjeringen å vise om de mener alvor når de sier at de vil satse på reiselivet. Tiltakene i strategien trengs, nå må det bare leveres, sier leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

Bergmål kaller strategien en gavepakke til regjeringen og trekker fram fokuset på bærekraftig vekst og egne programmer for å satse på kulturopplevelser og mat- og måltidsopplevelser.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer