Innovasjon Norges nye reiselivsstrategi inneholder hovedsakelig langsiktige tiltak for norsk reiseliv, men også strakstiltak for å redde årets sommersesong.
Blant annet kommer det 50 friske millioner fra regjeringen for å markedsføre Norge som reisemål, hovedsakelig i Nord-Europa. Dette skal sikre at turistene raskt kommer tilbake.
- Det kommer til å bli beinhard kamp om utenlandsturistene når grensene åpner igjen. Derfor vil vi nå doble midlene til internasjonal markedsføring, slik at turistene velger Norge og alt det flotte norsk reiselivsnæring har å by på, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.
Vil håndtere «voksesmerter»
Reiselivsstrategien ble overrakt fra Innovasjon Norge til Nybø på Nasjonalmuseet i Oslo torsdag formiddag. Strategien ser i hovedsak på det langsiktige perspektivet for norsk reiseliv, ettersom Innovasjon Norge fikk oppdraget før koronapandemien begynte.
- Vi må ikke glemme utfordringene fra før pandemien. Næringen slet med det vi kan kalle voksesmerter. Det var for høyt besøkstrykk på en del steder i sommerhalvåret, mens det nesten ikke var besøk i det hele tatt resten av året, sa Nybø under lanseringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger