Toppsjef etter toppsjef har det siste halve året gått ut og slått full alarm om den verste krisa som har rammet luftfarten siden andre verdenskrig.
Coronapandemien har effektivt lammet flybransjen. Ferske anslag tyder på at flybransjen vil blø 2,7 millioner kroner hvert eneste minutt gjennom årets seks siste måneder.
Skal man tro sjefen for flygiganten Qatar Airways, har luftfarten så vidt sett starten på krisa.
- Det verste har ikke kommet for noen av flyselskapene, sier Akbar Al Baker, administrerende direktør i flyselskapet, til CNBC.

Krisetall for norsk luftfart
Han anslår at flybransjen vil ligge nede med brukket rygg i flere år.
- Det kommer snart flere krisepakker i Europa, og det kommer til å bli flere kollapser over hele verden. Jeg tror at den andre bølgen (med smitte, red.anm.) er enda mer alvorlig enn den første, fortsetter han.
Så langt har Qatar Airways meldt om et rekordtap på over 17 milliarder kroner for regnskapsåret 2019-2020.
- Jeg må bare si at våre tap kommer til å fortsette. Hvert eneste flyselskap i verden vil fortsette å tape penger, fordi det ikke finnes passasjerer å frakte, sier Al Baker.

Flygiganter starter massepermittering
Norske krisetall
Så seint som fredag morgen presenterte Avinor nye krisetall for norsk luftfart.
Tallene viste at drøyt 1,5 millioner passasjerer reiste til eller fra Avinors lufthavner i september. Det er en nedgang på hele 69,6 prosent sammenliknet med i fjor.
- Tallene fra september viser at flytrafikken fremdeles er sterkt preget av coronapandemien, og dette er noe vi forventer at vil vare gjennom vinteren, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
For innenlandsflyginger var passasjertallene på 54 prosent, mens den internasjonale passasjertrafikken hadde stupt med hele 91 prosent.
- Utenlandstrafikken er hardest rammet, noe vi har sett under hele coronaperioden. Dette henger sammen med smittesituasjonen og reiserestriksjonene, sier Riise.

Nytt flyselskap latterliggjøres
Hittil i år er det samlede fallet i flytrafikken i Norge på 50 prosent innenlands og 74 prosent utenlands.
Og bildet er stort sett likt over hele verden.
Blør penger
Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA anslår at luftfartsindustrien vil brenne av 711 milliarder kroner i cash i løpet av siste halvår i 2020.
- Krisa er større og varer lenger enn noen av oss kunne ha forestilt oss, og de første krisepakkene er i ferd med å løpe ut. Nå må vi slå alarm igjen, sier IATA-sjef Alexandre de Juniac, som legger til:
- Dersom disse krisepakkene ikke blir erstattet eller utvidet, vil konsekvensene for en allerede lammet industri være alvorlige.

Endelig frist: Risikerer gigantregning
Videre anslår IATA at bransjen vil blø mellom 46 og 55 milliarder kroner hver eneste måned neste år, som følge av den pågående coronakrisa.
- Historisk sett bidrar kontanter generert i høysesongen om sommeren til å holde flyselskapene gående gjennom vinteren. Dessverre ga ikke årets katastrofale vår og sommer noen hvilepute, fortsetter de Juniac.

Tordner mot regjeringen
Det er også høyst usikkert hvor lenge krisa vil fortsette.
Så langt i år har hele 43 kommersielle flyselskap gått konkurs, ifølge ferske tall fra analyseselskapet Cirium.
- Uten støtte og innblanding fra myndighetene, ville vi sett et konkursras i krisas seks første måneder. I stedet har vi hatt et overkommelig antall konkurser og veldig få kollapser, sier flyanalytiker Brendan Sobie ved Sobie Aviation ifølge CNBC.