- Varehandelen har hatt noen gode år. Det er mange som har tjent store penger. Nå må vi ruste oss for et litt tøffere år, sier Europris-sjef Espen Eldal til Børsen.
Lavpriskjeden har hatt en eventyrlig vekst de siste åra. Pandemieffekten førte til rekordresultater, og i 2021 endte omsetningen på 8,6 milliarder norske kroner. Mye tyder på at 2022 ikke endte dårligere.
- Vi har ikke sluppet kvartalsrapporten enda, men jeg kan si at vi fikk en liten vekst i 2022. Vi er absolutt fornøyde.
- Ingen tvil
For 2023 råder en langt større usikkerhet. Brått har skyhøy inflasjon og økte levekostnader snudd alt på hodet. Etterspørselen av dyrere varer har stupt. Dermed tvinges også handelsbransjen til å ta kraftfulle grep.
- Kundene snur mer på krona. Det er ingen tvil om at det bli mer krevende framover. Selv om julehandelen gikk overraskende bra, tror vi at realiteten i nordmenns økonomi vil slå til for fullt allerede i første kvartal.
Det kan ramme hardt.
- Vi ser veldig tydelig at nordmenn er forsiktige med å gjøre investeringskjøp nå. Det vil si hagemøbler, større interiørprodukter og varer med høyere prispunkter. På konsumvarer, som mat og småartikler til hjemmet, øker etterspørselen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger