Europris:

Varsler grep: - Blir krevende

Toppsjefen i Europris forbereder seg på tøffere tider. Det innebærer nye prisøkninger, jerngrep om kostnader og dumping av samarbeidspartnere.

- BLIR TØFT: Europris-sjef Espen Eldal kan se tilbake på et regnskap i coronaåra med et glis. Nå er han forberedt på en langt mer krevende periode. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
- BLIR TØFT: Europris-sjef Espen Eldal kan se tilbake på et regnskap i coronaåra med et glis. Nå er han forberedt på en langt mer krevende periode. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

- Varehandelen har hatt noen gode år. Det er mange som har tjent store penger. Nå må vi ruste oss for et litt tøffere år, sier Europris-sjef Espen Eldal til Børsen.

Lavpriskjeden har hatt en eventyrlig vekst de siste åra. Pandemieffekten førte til rekordresultater, og i 2021 endte omsetningen på 8,6 milliarder norske kroner. Mye tyder på at 2022 ikke endte dårligere.

- Vi har ikke sluppet kvartalsrapporten enda, men jeg kan si at vi fikk en liten vekst i 2022. Vi er absolutt fornøyde.

- Ingen tvil

For 2023 råder en langt større usikkerhet. Brått har skyhøy inflasjon og økte levekostnader snudd alt på hodet. Etterspørselen av dyrere varer har stupt. Dermed tvinges også handelsbransjen til å ta kraftfulle grep.

- Kundene snur mer på krona. Det er ingen tvil om at det bli mer krevende framover. Selv om julehandelen gikk overraskende bra, tror vi at realiteten i nordmenns økonomi vil slå til for fullt allerede i første kvartal.

Det kan ramme hardt.

- Vi ser veldig tydelig at nordmenn er forsiktige med å gjøre investeringskjøp nå. Det vil si hagemøbler, større interiørprodukter og varer med høyere prispunkter. På konsumvarer, som mat og småartikler til hjemmet, øker etterspørselen.

Kan møte tomme hyller

Eldal forteller at Europris allerede har startet en voldsom omstillingsprosess. Det innebærer blant annet at større og kostbare produkter nedprioriteres.

- Sånn sett kan man risikere å møte tomme hyller i juni hvis man er på utkikk etter et svømmebasseng?

- Det er et scenario som absolutt kan inntreffe. Det er dyrere å sitte igjen med for mye varer på lager. Kostnadskontroll blir ekstremt viktig i den tida vi er inne i nå, og vi har allerede tatt høyde for å bestille færre investeringsvarer for i år.

BEKLAGET TRØBBELET: Milliardprosjektet Follobanen er fortsatt ikke i drift. På en pressekonferanse torsdag kom Bane Nors konsernsjef med en unnskyldning. Video: NTB. Vis mer

Kutter leverandører

Europris har også sløyfet samarbeid med flere leverandører - og er ikke fremmed for å kutte flere bånd.

- Pris blir avgjørende i 2023. Det er noen leverandører vi har valgt å ikke inngå kontrakter med, fordi vi ikke var fornøyd med prisnivået vi ble presentert for. Det er tøffe tak om dagen. Hos de leverandørene vi ikke klarer å bli enige med, vil vi se etter alternative produkter.

Eldal opplyser også at det i år - som i fjor - vil komme prisøkninger.

- Det ligger prisøkninger foran oss. Vi jobber kontinuerlig for å holde prisene så lave som mulig, og det er kanskje en av de mest krevende oppgavene.

Har «krympet» varer

- Hva med «krympflasjon», altså krymping av varer, selv om prisen forblir den samme?

- Jeg skal være ærlig å si at også vi har gjort det. Det er ikke et nytt fenomen. Det er en del av varehandelens natur, framholder han.

Eldal forteller at pepperkakeboksen kan være et typisk eksempel hvor krymplasjonen har meldt seg.

- Noen mener det er å lure kundene?

- Vi hadde en intern diskusjon på dette i fjor. Jeg har forståelse for at kunder kan reagere. I de tilfellene forsøker vi å følge opp og lytte til forbrukeren.

Mange bedrifter stålsetter seg nå for et svært tøft år, og på samme tid vil nordmenn få stadig mindre å rutte med. Til tross for eksepsjonell usikkerhet, er Eldal optimistisk og mener selskapet er godt rustet for potensiell turbulens.

- Markedet er ikke dødt for alltid. Tida framover vil bli utfordrende, men kriser kommer og går. I krevende tider gjelder det å ha en god plan, og jeg føler at vi er godt rigget med tanke på det.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer