Dagligvaregigant:

Varsler historisk prissmell

Kostnaden på norske dagligvarer er ventet å øke kraftig.

ØKTE RÅVAREPRISER: I kjølvannet av pandemien har det oppstått en rekke utfordringer i verdensmarkedet som kan få negative konsekvenser for norske forbrukere. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB

ØKTE RÅVAREPRISER: I kjølvannet av pandemien har det oppstått en rekke utfordringer i verdensmarkedet som kan få negative konsekvenser for norske forbrukere. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB

Vis mer
Publisert

Framover risikerer nordmenn å stå overfor en uvanlig høy sluttsum på kassalappen. Det varsler den globale dagligvaregiganten Unilever - som også har sterkt fotfeste med en rekke produkter i Norge.

Torsdag la selskapet fram sin seineste kvartalsrapport. Der kommer det fram at selskapet allerede har økt prisene med 4,1 prosent på sine varer. Kosmetikk og personlig pleie har økt til 3,9 prosent, mens matvarebykset er på 3,8 prosent.

- Kostnadsinflasjonen forblir på høye nivåer, og dette vil fortsette inn i neste år. Vi har og vil fortsette å ta grep på tvers av våre kategorier og markeder, uttaler Alan Jope, konsernsjef i Unilever, i rapporten.

- Må kompensere

Høsten har vært preget av fraktforstyrrelser, produksjonsutfordringer og kaos ved verdens havneknutepunkter. Situasjonen har ført til forsinkelser, delvis tomme butikkhyller og økte varepriser.

På toppen av dette kommer dyrere bensin, historisk høye strømpriser og kraftige inflasjonsbyks i Europa. I Norge lå konsumprisindeksen på uvanlig høye 4,1 prosent i september.

Alan Jope påpeker at selskapets prisgrep er et resultat av inflasjon og økte kostnader på råvarer og transport.

- Vi vil gjøre passende pristiltak og iverksette en rekke produktivitetstiltak for å kompensere for økte kostnader, fortsetter han.

Uvanlig

Toppsjefen mener videre at utviklingen er historisk.

- En så kraftig oppgang er noe vi ser bare rundt hvert tjuende år. Vi venter at det skal holde seg høyt inn i 2022, og nå toppen på starten av neste år, uttalte Jope på presentasjonen, ifølge Nettavisen som først omtalte saken her til lands.

Unilever - som blant annet står for kjente merkevarer som Knorr, Lipton, Ben & Jerry's, Maizena og Hellmann's, er ikke alene om å ta prisgrep.

Allerede i sommer varslet den norske matvaregiganten Orkla at selskapet var bekymret for den kraftige økningen i råvarepriser.

- Det er en kraftig økning i råvareprisene på veldig mange områder, som vi ikke har sett tidligere. Det har kommet ganske brått, uttalte Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla, til NRK.

BOIKOTT: Miljøforkjemper Gunhild Stordalen sier hun blir forbanna når hun ser hva som er på restaurant-menyen. Video: Instagram/gunhild_stordalen og NTB/Scanpix. Reporter: Magnus Paus. Vis mer

- Må øke

Orkla, som legger fram nye tall neste uke, ville ikke gå i detalj i sommer, men var sikre på at det ville komme en prisøkning, ifølge NRK.

- Noe må vi måtte øke prisen på fra oss og over til dagligvareaktørene. De setter prisen i siste ende, fortsatte Semlitsch.

Og det er ikke bare i dagligvarebutikken at prissmellen kan komme. Ifølge BBC bærer den britiske restaurantkjeden Brasserie Bar Co også bud om dyrere restaurantbesøk for sine gjester.

- Det finnes en uunngåelig effekt av all denne inflasjonen, og det er at vi må prøve å sette prisene opp. For øyeblikket har vi prøvd veldig hardt å holde på dem, men jeg kan helt ærlig ikke se hvordan det skal være mulig å ikke sette opp prisene, sier kjedens styreleder Mark Derry.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer