Framover risikerer nordmenn å stå overfor en uvanlig høy sluttsum på kassalappen. Det varsler den globale dagligvaregiganten Unilever - som også har sterkt fotfeste med en rekke produkter i Norge.
Torsdag la selskapet fram sin seineste kvartalsrapport. Der kommer det fram at selskapet allerede har økt prisene med 4,1 prosent på sine varer. Kosmetikk og personlig pleie har økt til 3,9 prosent, mens matvarebykset er på 3,8 prosent.
- Kostnadsinflasjonen forblir på høye nivåer, og dette vil fortsette inn i neste år. Vi har og vil fortsette å ta grep på tvers av våre kategorier og markeder, uttaler Alan Jope, konsernsjef i Unilever, i rapporten.
- Må kompensere
Høsten har vært preget av fraktforstyrrelser, produksjonsutfordringer og kaos ved verdens havneknutepunkter. Situasjonen har ført til forsinkelser, delvis tomme butikkhyller og økte varepriser.
På toppen av dette kommer dyrere bensin, historisk høye strømpriser og kraftige inflasjonsbyks i Europa. I Norge lå konsumprisindeksen på uvanlig høye 4,1 prosent i september.
Alan Jope påpeker at selskapets prisgrep er et resultat av inflasjon og økte kostnader på råvarer og transport.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger