Onsdag morgen varslet Kjøttleverandørenes forening (KLF) at prisene på kjøtt kommer til å stige framover.
Enkelte av deres medlemsbedrifter tror at prisene skal opp med hele 20 prosent.
- Det er en anspent stemning om dagen, sier administrerende direktør i foreningen, Bjørn-Ole Juul-Hansen, til Børsen.
- Prisen er nødt til å gå opp
Han forteller at bedriftene som er medlem hos dem har hatt en eksplosjon i kostnader det siste halvannet året. Ikke bare når det gjelder strømutgifter, men også på transport og emballasje.
- Man trenger ikke være Snåsamannen for å forstå at prisen da er nødt til å gå opp.
Prisene justeres vanligvis to ganger i året, 1. februar og 1. juli.

- Alle medlemmene våre melder om at med den kostnadsveksten som har vært, så spiser det opp bunnlinja «godt og væl». Vi ønsker absolutt ikke at noen av våre går over ende, så da må de hente det inn igjen på prisen så langt det er mulig, mener han.
- Folk kjøper mindre
KLF har 140 medlemsbedrifter, og står for rundt 60 prosent av kjøtt- og eggproduktene i dagligvarebutikkene. Kjøtt- og fjærbransjen er en svært strømintensiv sektor, der nesten alle produksjonsledd er sentrale elementer varme til koking og strøm til kjøling og frysing.

Spiser hundemat for å overleve
Ifølge Juul-Hansen er det allerede tegn til at nordmenn har endret forbruksvaner som følge av prisveksten.
- Vi ser at folk kjøper mindre i butikk. Salget av kjøtt går noe ned, og det er en forflytning over til rimeligere produkter, og da stort sett kjedenes egne merkevarer, som er rimeligere, sier Juul-Hansen, og legger til:
- Vår spådom er at den store ekstra ryggsekken vi har fått av kostnader, ikke har noe annet sted å gå enn til dagligvarehandelen, altså ut i markedet. Vi kan ikke trylle bort kostnader.